14:14 1396/09/16

به گزارش مفتاح، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: باید در مسألۀ تمدن، قرآن کریم محور باشد و نیازهای تمدن‌سازی را از آن بیابیم.

دومین روز از کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی چهارشنبه 15 آذرماه در سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) با حضور علمای برجسته جهان اسلام، مقامات لشکری و کشوری با موضوع «وحدت و الزامات تمدن نوین اسلامی» برگزار شد.

در دومین روز این کنفرانس، 6 کمیسیون تخصصی با عناوین «موقعیت کنونی جهان اسلام و راهکارهای فعال کردن مؤلفه‌های فرهنگ وتمدن ساز»، «ویژگی‌های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن از غرب»، «طرح‌های احیاگران جهان اسلام جهت تمدن‌سازی نوین اسلامی»، «نقش خودباوری مسلمانان و اتحادیه‌های تقریب نهاد در تشکیل تمدن نوین اسلامی»، «مساعی حمیده» و «تمدن نوین اسلامی به مثابه راهبرد وحدت اسلامی» برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی؛ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در کمیسیون «طرح‌های احیاگران جهان اسلام جهت تمدن‌سازی نوین اسلامی» لازمۀ شکلگیری وحدت را در راستای ایجاد فرهنگ و تمدن اسلامی دانست و گفت: این فرهنگ و تمدن اسلامی آن چیزی است که باید برنامه‌ها و فعالیت‌ها خود را به سوی آن سوق دهیم که اگر چنین نکنیم به ثمرۀ مطلوبی نخواهیم رسید.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تأکید بر اینکه وحدت بدون تمدن اسلامی محقق نمی‌شود، اظهار کرد: خدا در قرآن از امت واحده سخن می‌‌گوید، سپس به یگانگی و یکتایی خودش و سپس به عبادتش اشاره می‌کند، در این آیه عبادت پس از واحده بودن مطرح شده و این نشان از اهمیت مسألۀ وحدت دارد.

وی با اشاره به نظر شهید صدر دربارۀ عوامل احیاگر تمدن‌ساز خاطرنشان کرد: بر اساس نگاه این شهید بزرگوار، باید برای حل مشکلات و مسائل مختلف به قرآن کریم رجوع و پاسخ را از آن دریافت کرد.

وی تأکید کرد: باید در مسألۀ تمدن، قرآن کریم محور کار باشد و نیازهای تمدن‌سازی را از آن بیابیم.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی