11:30 1396/06/11

به گزارش مفتاح، جان مک کین با «ناآگاه» خواندن دونالد ترامپ، تاکید کرده اعضای کنگره آمریکا «زیردست» رئیس‌جمهور نیستند و قانونگذاران هر ۲ حزب باید به مسئولیت‌شان درباره تحت کنترل درآوردن قدرت رئیس‌جمهور عمل کنند.

یک سناتور ارشد جمهوریخواه یادداشتی خطاب به همکاران خود در کنگره نوشته و از آنها خواسته که برای حل مشکلات مردم و بن‌بست‌های موجود در آمریکا، تعلقات حزبی را کنار بگذارند.

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا که اختلافات زیادی با دونالد ترامپ در مسائل داخلی و خارجی دارد، در این یادداشت رئیس‌جمهور هم‌حزبی خودش را «ناآگاه» و «بی تجربه در کار دولت و خدمات عمومی» توصیف کرده است.

جان مک کین که از چندی قبل در حال مبارزه با بیماری سرطان مغز است، بر لزوم پاسخگو کردن قدرت ریاست جمهوری در برابر کنگره این کشور هم تاکید کرده است.

او با اشاره به حوادث «شارلوتسویل» و انتقاد تلویحی ازمواضع ترامپ در این باره، از لزوم محکوم کردن قاطع نژادپرستی سخن گفته است.

خلاصه‌ای از یادداشت او در روزنامه واشنگتن پست را بخوانید:

«کنگره آمریکا هفته آینده از تعطیلات در حالی به کار خود باز خواهد گشت که ما همچنان در بن بست ناشی از از یک بحران خود ساخته به بحرانی دیگر قرار داریم. ما(اعضای کنگره) داریم ثابت می‌کنیم که نه تنها در برابر سخت‌ترین مشکلاتمان توان کافی نداریم بلکه در برابر وظایف روزانه خودمان هم نقص داریم.

مبارزات انتخاباتی سیاسی‌مان در سطح ملی هرگز تمامی ندارد. به نظر می‌رسد که ما متقاعد شده‌ایم که وجود اکثریت برای آن است که خواستش را بر اقلیت تحمیل کند تا مانع از انجام کاری مهم توسط حزبی شود که در قدرت حضور دارد.

این نحو حکمرانی، نحوی نیست که قرار بوده ما  حکمرانی کنیم. کل سیستم و نظام ما با توجه به مکانیسم‌های چک و موازنه، کنگره دوبخشی(سنا و مجلس نمایندگان) و تاکید آن بر حفاظت از حقوق اقلیت، برای مصالحه و سازش طراحی شده است. اگر به ندرت این موضوع به ندرت به آرامی یا به سرعت کارساز بوده است و البته هرگز انتظار چنین موضوعی هم نمی‌رفت.

این مساله به یک روحیه و خصلت عملگرایانه به منظور حل مشکلات از سوی حامیان و معتقدان سرسخت به حزب نیاز دارد. این موضوع به سازش و تفاههم بین طرفهای مخالف نیاز دارد. ما می‌توانیم برای مسلط کردن ایده‌هایمان شدیدا با هم بجنگیم اما ما باید به هم احترام بگذاریم یا حداقل به این واقعیت که ما به هم نیاز داریم، احترام بگذاریم.

این موضوع هیچ زمانی بیشتر از امروز، صادق نبوده است با توجه به اینکه کنگره باید به همراه رئیس‌جمهوری که هیچ تجربه خدمت در مناصب عمومی نداشته و اغلب (درباره مسائل) آگاهی کمی دارد و در سخنرانی و اقدام کردنش، بدون دوراندیشی عمل می‌کند، حکمرانی و حکومتداری کند.

ما باید به اقتدار و مسئولیتهای او(ترامپ) احترام بگذاریم. ما باید آنجایی که می‌توانیم، با او همکاری کنیم اما ، زیردستان او نیستیم و به او پاسخ نمی‌دهیم بلکه ما به مردم آمریکا پاسخ می‌دهیم.

ما باید در اجرای مسئولیتمان به عنوان کسانی که باید قدرت او را تحت بررسی و چک کردن قرار دهند، شخت کوش باشیم و باید به از هویتمان به عنوان اعضای کنگره بیش از تعلقات حزبی‌مان، ارزش بگذاریم».

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی