11:30 1396/11/22

به گزارش مفتاح،  علیرضا صلواتی در آیین بهره‌برداری از پروژه های معاونت حمل ونقل ترافیک صحبتش را با الودگی هوا شورع کرد و منابع آلوده‌کننده هوای اصفهان را  شامل منابع طبیعی و مصنوعی دانست.

وی الودگی تولید شده از فعالیت سیستم حمل ونقل عمومی را به اندازه اولدگی صنعتی مهم  دانست و افزود: آلودگی ناشی از حمل و نقل و وسایل نقلیه به شکل گازهای خروجی از اگزوز، ذرات معلق، صدا و ... است که این آلودگی با اتخاذ روش‌های برنامه‌ریزی کشوری، منطقه‌ای، شهری و استفاده از اتومبیل‌ها و سوخت‌های مناسب همراه با اعمال تکنولوژی کنترل آلودگی به حداقل می‌رسد.

وی در ادامه موتور سیکلت ها را به دلیل ساختار فناوری قدیمی، مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب، یکی از مقصران اصلی آلودگی هوا معرفی کرد و ادامه داد: میزان آلودگی هر موتورسیکلت چهار برابر بیشتر از اتومبیل است، همچنین موتورسیکلت‌ در آلودگی صوتی نیز نقش عمده‌ای دارد و متهم ردیف اول در تولید سر و صدا در شهرها محسوب می‌شود.

صلواتی اضافه کرد: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان اصفهان تردد می‌کند که بیش از ۳۰ درصد آلودگی هوا و ۴۹ درصد آلودگی صوتی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران هشت کلانشهر به عنوان شهرهای آلوده معرفی شده‌ که مهمترین آن‌ها اصفهان است، گفت: در سال‌های اخیر مطالعات زیادی بر روی منابع آلاینده، درصد تولید انواع آلاینده‌ها، روش‌های کنترل آلودگی هوا و شیوه‌های مدیریتی زیست محیطی انجام شده که این تحقیقات توسط سازمان‌های خارجی یا داخلی به انجام رسیده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در ادامه به نقش 70 درصدی تردد وسائل نقلیه در آلودگی هوا اشاره کرد که سهم عمده آن مربوط به خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین (دیزلی) و موتورسیکلت‌ها است.

بنا به گفته صلواتی  مطالعات انجام شده دانشگاهی کشور در سال ۹۱ بر روی ۱۰۱۳ خودرو و نتایج تست‌های مربوط به آلایندگی آن‌ها نشان می‌دهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در آلاینده‌های مونواکسید کربن و هیدروکربن‌های نسوخته با انجام آزمون معاینه فنی رخ داده است.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده در سال ۹۲، انجام معاینه فنی برای خودروهای بنزینی تا ۱۵ درصد و برای خودروهای دیزلی تا ۴ درصد کاهش مصرف سوخت به همراه داشته است وطبق  پژوهش‌های انجام شده در سال ۹۳ نیز نشان می‌دهد در شش ماهه دوم مهلت یک ساله معاینه فنی آلاینده‌های مونواکسید و هیدروکربنی تا ۱۴ درصد افزایش داشته است. این درحال است که اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین دیروز افتتاح شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: ضرورت حداقل‌سازی اثرات ناشی از تردد وسایل نقلیه در بُعد آلایندگی، توسعه و اجرای یک برنامه جامع در بخش‌های معاینه فنی و اعمال قانون، توسعه حمل و نقل عمومی یکپارچه، حمل و نقل پاک و غیرموتوری و سنجش و پایش کیفیت هوا، جزو رئوس اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در سال‌های گذشته بوده است.

 

مطالب پیشنهادی