16:35 1396/07/01

به گزارش مفتاح، صدها هزار مسلمان آواره روهینگیایی که آژانس‌های امدادی برای دسترسی به آنها تقلا می‌کنند، با خطر افزایش خصومت‌ها از جانب بوداییان راخین مواجه هستند؛ کسانی که سازمان ملل و گروه‌های امداد خارجی را تنها به کمک به مسلمانان متهم می‌کنند.

براساس نقل از خبرگزاری رویترز، تاکنون دولت میانمار تنها به سازمان صلیب سرخ اجازه دسترسی به این منطقه را داده است. سازمان ملل متحد فعالیت‌هایش را به حالت تعلیق درآورده و کارکنان غیر ضروری را پس از آنکه از سوی دولت به پشتیبانی از "شبه‌نظامیان" روهینگیایی متهم شد، از میانمار خارج کرد.

صلیب سرخ که با بدی آب و هوا، ناهمواری زمین و موانع بروکراسی دست و پنجه نرم می‌کند، همچنین مورد هجوم گروهی قرار گرفت که معتقدند آژانس‌های امداد خارجی بودایی‌های راخین را در این ایالت فقیر نادیده می‌گیرند.

چهارشنبه گذشته گروهی از بوداییان در مرکز راخین مانع از ورود یک کشتی صلیب سرخ به این ایالت شدند. این مهاجمان که چوب، چاقو و بمب آتش‌زا به همراه داشتند پس از آن متفرق شدند که پلیس گلوله پلاستیکی شلیک کرد. چند روز پیش از آن هم یک کامیون صلیب سرخ از سوی افرادی متوقف شد و مورد بازرسی قرار گرفت.

پی‌یر پرون، سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل برای میانمار گفت: با توجه به افزایش تنش‌ها در ایالت راخین، نیروهای امدادی و مقاطعه‌کاران خصوصی با چالش‌های بسیاری در اجرای فعالیت‌های حیاتی مواجه هستند.

در ماه گذشته ۴۲۰ هزار روهینگیایی به سمت بنگلادش گریختند تا از آنچه رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل به عنوان پاکسازی قومی یاد کرد، در امان بمانند. گروه‌های امداد خارجی اکنون برای کمک به بنگلادش برای مدیریت این فاجعه انسانی تلاش می‌کنند. 

پی‌یر پرون همچنین گفت: بسیاری از فعالیت‌های انسان‌دوستانه که پیش از حملات ۲۵ اوت پا بر جا بوده، هنوز از سر گرفته نشده است. به خاطر مردم آسیب‌پذیر در تمام جوامع ایالت راخین، درخواست داریم تدابیری اتخاذ شود تا فعالیت‌های انسانی حیاتی از سر گرفته شود.

در راخین واقع در شمال میانمار، ده‌ها هزار تن از مردم که اکثر روهینگیایی هستند، بی‌خانمان شدند اما به سمت بنگلادش نرفتند. در نزدیکی شهر سیتوه، مرکز ایالت راخین ۱۴۰ هزار روهینگیایی آواره از ناآرامی‌های گذشته در کمپ‌ها مستقر شدند. آنها به کمک خارجی وابسته هستند که از اوت ۲۵ که گروهی از "شبه‌نظامیان" رهینگیایی به نیروهای امنیتی حمله کردند، شدیدا محدود شده است.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی