14:30 1396/07/26

به گزارش مفتاح، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا مشکل اصلی آب کشور را مصرف بیش از ظرفیت دانست و گفت: نباید مشکلات آبی کشور را امنیتی کنیم بلکه باید با تبیین مشکلات همه را متوجه ضرورت‌های کاهش مصرف کنیم.

رحیم میدانی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و فاضلاب ایران در نشست خبری اظهار داشت:  مادر همه مشکلات آب کشور و به عبارتی مشکل اصلی آب کشور این است که بیش از توان و ظرفیت داریم آب مصرف می‌کنیم و این مسئله باعث شده همه متخصصان نگران آینده آبی ایران شوند.

وی افزود: بهره‌وری آب پایین است اما اگر بهره‌وری نیز افزایش یابد مشکلات آبی ما حل نمی‌شود و اگر همه طرح‌های مختلف از جمله تعادل‌بخشی، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و ... منجر به کاهش مصرف آب نشود مشکلات آب کشور قابل حل نخواهد بود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه استفاده بیش از منابع آب‌های سطحی در تالاب‌ها نمود پیدا کرده گفت: سالانه 6 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از منابع زیرزمینی آب داریم که در این خصوص در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی به دنبال آن هستیم تا به نقطه‌ای برسیم که سالانه 11 میلیارد مترمکعب کمتر از سال‌های اخیر از منابع زیرزمینی آب برداشت کنیم که این هدف‌گذاری عینا در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته و با اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تاکنون توانسته‌ایم از این رقم کاهش 11 میلیارد مترمکعبی یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب را محقق کنیم و به اعتقاد بنده هر وزیر و معاون وزیری که از این پس در وزارت نیرو مشغول به کار می‌شود باید طرح احیا و تعادل‌بخشی را در اولویت کارهای خود قرار دهد.

میدانی تصریح کرد: در طی دولت یازدهم تلاش‌های زیادی کردیم تا مشکلات آبی کشور تبیین شود و اساسا نباید مشکلات آبی را امنیتی کرد بلکه باید با تبیین مسائل همه را متوجه مشکلات آبی کشور کرد که اخیرا با ابلاغیه‌ای که از سوی رئیس‌جمهور خطاب به وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و رئیس جمهوری دستور دادند که باید این وزارتخانه در طرح احیا و تعادل‌بخشی با وزارت نیرو همکاری کند و در حالی که تا قبل از این چنین ادبیاتی را از رئیس‌جمهوری شاهد نبودیم، به نظر می‌رسد آثار تلاش‌های چند سال اخیر را در تبیین مشکلات ابی کشور داریم می‌بینیم.

وی افزود: اینقدر باید ضرورت کاهش مصرف آب را در تمامی بخش‌ها در کنار بیان مشکلات و آثار آینده مشکلات آبی کشور بیان کنیم تا مصارف ما به میزان 80 میلیارد متر مکعب در شرایط نرمال برسد و طبق بررسی‌های انجام شده سالانه باید 11 میلیارد متر مکعب آب را در اختیار تالاب‌ها قرار بدهیم که این ارقام باید در فعالیت  همه دستگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد تا محقق شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه باید در کشور به دنبال بازیافت آب باشیم گفت: بزرگترین پروژه بازیافت را در مشهد مقدس کلید زده‌ایم و اکنون در حال مطالعه آن هستیم.

میدانی ادامه داد: مطالعات این پروژه بزرگ با همکاری آلمانی‌ها انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پساب تولیدی را برای جایگزینی با آب کشاورزی، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و مصارفی از این دست جایگزین کنیم و اختصاص دهیم.

وی در خصوص استانداردهای استفاده از پساب گفت: ما استانداردهای مربوطه را از 3 کشور باتجربه در این زمینه استخراج کرده‌ایم که فعلا از این استانداردها استفاده می‌کنیم اما ممکن است در آینده نسبت به تدوین استاندارد ملی نیز در این زمینه اقدام شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این پروژه قادر خواهد بود سالانه از 100 میلیون متر مکعب فاضلاب حدود 80 میلیون مترمکعب پساب به دست بیاورد که برای مصارف مختلف تخصیص داده شود.

میدانی در خصوص آخرین وضعیت بارندگی‌ها گفت: در مدت گذشته از سال آبی جاری بیشترین میزان بارش‌ها را در حوزه دریای خزر شاهد بودیم که نسبت به درازمدت رشدی 92 درصدی داشت اما در همین مدت در حوزه دریاچه ارومیه شاهد 30 درصد آمار منفی در بارش‌ها بودیم، در غرب کشور نیز شاهد کاهش بارش بودیم و در حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هیچ میزان بارندگی نداشتیم و در مجموع در سراسر کشور در مهرماه سال جاری شاهد بارش قابل توجهی نبودیم.

وی با بیان اینکه ناگزیر به اجرای پروژه‌های انتقال آب هستیم، گفت: طبیعت کشور ما را ناگزیر به اجرای پروژه‌های انتقال آب می‌کند اما تاکید می‌شود که این پروژه‌ها فقط برای شرب انجام می‌گیرد و اگر جایی انتقال آب برای مصارف صنعتی باشد این انتقال از آب دریا خواهد بود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: وقتی انتظار داریم کشورهای بالادست نسبت به تخصیص حقابه‌های ایران با ما همکاری داشته باشند نباید در داخل کشور یک استان نسبت به تامین آب شرب استانی دیگر ایجاد مشکل کند. اما در مجموع من اعتقاد دارم باید انتقال‌های آب را حداقل کنیم و فقط برای شرب پروژه‌های انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر صورت بگیرد.

میدانی روند احیای دریاچه ارومیه را امیدوارکننده دانست و گفت: در دو،سه سال اخیر از نظر منابع مالی کمبودهایی داشتیم و نتوانستیم همه برنامه‌ها را انجام دهیم. همچنین شاهد افت 22 سانتیمتری سطح دریاچه ارومیه در طی سال‌های اخیر بودیم که بخشی از دلیل آن طولانی‌ شدن اجرای پروژه‌های احیا و بخشی هم کاهش 34 درصدی بارش‌ها در این حوزه بود اما اگر روال احیای دریاچه ارومیه با ساختارسازی خوبی که در کارگروه احیا شکل گرفته ادامه یابد می‌توانیم نسبت به آن امیدوار باشیم.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی