14:35 1396/07/29

به گزارش مفتاح، طاهر ایبد گفت: بین آثار ادبیات کودک و نوجوان به ندرت اثری را می بینیم که دارای شخصیت‌پردازی باشد و کودکان بتوانند با شخصیت هایش زندگی کنند، تجربه آنها را درک کنند و با آنها بزرگ شوند.

طاهره ایبد نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که کتاب «داستان های یه قل دو قل»اش در طرح کتاب خوان مهرماه نهاد کتابخانه های عمومی کشور مورد معرفی قرار گرفت، درباره چگونگی نگارش این کتاب گفت: انگیزه نوشتن داستان‌های این کتاب بر اساس اتفاقی در اوایل دهه ۸۰ شکل گرفت؛ زمانی که به دعوت یکی از مدیران شبکه یک، برای ویرایش متن ترجمه شده یکی از انیمیشن‌های تلویزیون به صدا و سیما رفتم. به یاد دارم که آن مدیر در جلسه اول برخورد گرمی داشتند. اما زمانی که برای جلسه دوم همکاری به آنجا مراجعه کردم، برخورد ایشان را سرد و سنگین احساس کردم که این موضوع باعث به وجود آمدن سوءتفاهم‌هایی در ذهن من درباره عدم رضایت ایشان از این همکاری شد.

وی افزود: اما در جلسه بعدی گویا همه چیز دوباره تغییر کرد. این تغییر رفتار در جلسه‌های بعدی هم ادامه پیدا کرد و همواره در من تعجب و سوال‌های بسیاری به وجود آورد؛ تا اینکه یک روز متوجه شدم ایشان دو برادر دوقلو بودند که این پروژه را با هم پیش می بردند و من هر بار با یکی از آنها ملاقات می کردم! رخ دادن این اتفاق جرقه نوشتن داستانی طنز را در ذهن من زد که از همان سال‌ها به مدت ۲ سال به صورت سریالی در ماهنامه دوست خردسال چاپ و منتشر شد. به این ترتیب، این کتاب دو جلدی داستان‌هایی از زندگی یک دوقولوی همسان، از دوران جنینی تا بزرگسالی را در بر می گیرد. شخصیت‌های دوقلوی این داستان‌ها نگاهی کودکانه به دنیای اطراف و اتفاقات پیرامونی خود دارند که در پی آن، موضوع تأثیرگذاری نگاه بزرگسالان در شناخت کودکان از دنیای اطراف نیز مطرح می شود.

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه گفت: پس از استقبال از این داستان‌ها، چند ناشر برای انتشار آن ها در قالب کتاب پیشنهاد دادند که بین شان هم ناشران خصوصی و هم ناشران دولتی بودند. بالاخره تصمیم گرفتم که چاپ آن را در یک کتاب ۲ جلدی، به انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) بسپارم که البته قرار بود کارهای دیگری مانند ساخت انیمیشن بر اساس این کتاب انجام شود که در نهایت محقق نشد.

ایبد با اشاره به برخی ویژگی های این اثر گفت: در میان آثاری که در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده، به ندرت اثری را می بینیم که دارای شخصیت‌پردازی باشد و کودکان بتوانند با شخصیت‌هایش زندگی کنند، تجربه آنها را درک کنند و با آنها بزرگ شوند. من در این کتاب سعی کردم با پرداخت شخصیت یک دوقولوی همسان، کودکان و نوجوانان را با آنها همراه کنم. اما جالب است بدانید با اینکه این کتاب برای این مقطع سنی نوشته شده، پس از انتشار در میان بزرگسالان و به خصوص دانشجویان نیز مخاطبان و طرفدارانی پیدا کرد.

این داستان نویس فضای داستان‌های ارائه شده را به دور از تخیل و خیال پردازی معرفی کرد و گفت: اغلب اوقات برخی تجربه‌ها در دنیای واقعی کودکان با هزینه‌های سنگینی همراه است. داستان‌های واقعی این کتاب به کودک کمک می کند تا بدون هیچ هزینه و تبعات منفی، تجربه‌های شخصیت‌های داستان از دنیای واقعی را کسب کنند. این اثر با شخصیت‌پردازی خود، در کنار اینکه تجربه زیستن را به کودکان هدیه می دهدف لذت خواندن و انس با کتاب را به آنها می چشاند.

ایبد درباره معرفی کتاب ۲ جلدی «داستان‌های یه قل دو قل» در طرح کتاب‌خوان مهر ماه گفت: این طرح با ارائه آثاری منتخب و ارائه آن در کتابخانه‌های عمومی کشور، به تقویت ارتباط کودکان با کتاب و کتابخانه کمک می کند و انسانی که از کودکی با کتاب آشنا شود و با آن اُنس بگیرد، محال است در سنین بزرگسالی آن را رها کند.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی