به گزارش مفتاح، شهدای سرزمین من، شما روشنفکران واقعی هستید چرا که معنی (جهاد، ایثار و شهادت) را به زیبایی تفسیر کردید و در نهایت عمل کردید. حال ما شرمنده‌ایم که فقط لباس روشنفکری بر تن کردیم و نهایتا تفسیر کردیم!

محمدعلی نژادیان فعال دانشجویی و نویسنده کتاب موفقیت شناسی دفاع مقدس در یادداشتی به موضوع موفقیت ما در دفاع مقدس و اینکه عزیز شدن شهید محسن حججی اتفاقی نیست، پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«  دقایقی پس از سحرگاه امروز رهبر معظم انقلاب به خانواده محترم شهید حججی فرمودند: اخلاص، نیت پاک و به موقع حرکت کردن این جوان و نیاز جامعه به این گونه شهادت موجب شده خداوند متعال نام شهید شما را بلند کرده است!

آری این همان وعده خداوند است که فرمود:

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا[1]

همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می گرداند

امروز نیز ملت سلحشور ایران همانند (تشییع شهدای غواص) در 26 خرداد 1394برگه های تاریخ را متبرک به یاد شهدا نمودند و با استقبال خود از شهید بزرگوار محسن حججی ثابت کردندکه به آرمان های شهدا، انقلاب و خون شهیدان پایبند بوده و قدردان ایثارگران هستند! از این رو فرصت را مغتنم شمرده و مسیر و ایدئولوژی را که شهید حججی ها و همرزمان آنها در میدان های جنگ سخت و نرم طی کردند و می کنند را بیان می نمایم تا نقشه راهی برای نسل های امروز و فردا و البته تلنگری به خود ما باشد:

روشنفکران واقعی شهدا هستند

شهدای سرزمین من، شما روشنفکران واقعی هستید چرا که معنی (جهاد، ایثار و شهادت) را به زیبایی تفسیر کردید و در نهایت عمل کردید! حال ما شرمنده‌ایم که فقط لباس روشنفکری بر تن کردیم و نهایتا تفسیر کردیم!

امروز که عده ای روشنفکرنما هشتک (نه به جنگ) را در فضای مجازی قرار می دهند و با برداشت اشتباه از واژه ها، تحلیل های نادرست از ارزش ها و ضد ارزش ها می کنند باید بدانند که فرق است بین جنگ تحمیلی و دفاع مقدس؛ چه در تعریف واژه و چه در واقعیت که در ادامه به توضیح آن می پردازم!

شایان ذکر است که در سالیان گذشته بارها مسئولین ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام داشته اند که ایران به هیچ وجه  شروع کننده جنگ نظامی به هیچ یک از کشورها نخواهد بود ولی اگر کشوری یک تیر به سمت ایران شلیک نماید آن وقت ما آنها را رها نخواهیم کرد و این خود گویای این است که سیاست اصلی نظام (نه به جنگ) است ولی همواره بر دفاع از خود و تقویت سیستم های دفاعی پافشاری داشته و همین موضوع باعث شده است که دشمنان ایران در سالیان گذشته فکر حمله نظامی به ایران را از ذهن خود بیرون نمایند! در نتیجه این تحلیل از (نه به جنگ) که سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران است کجا و آن تفسیر که کل (ارزش های دفاعی) را خدشه وارد می کند کجا!

حال جای سوال است که:

آیا این موضوع که صدام در برآورد اولیه خود به این نتیجه رسیده بود که 3 روزه به تهران خواهد رسید و طی 2887 روز نتوانست حتی یک وجب از خاک ایران را تصاحب کند اتفاقی بود؟!

آیا ملت مجاهد ایران که در هشت سال دفاع مقدس با کمترین امکانات نه تنها در برابر رژیم بعث عراق بلکه در برابر لشکری از استکبار حماسه آفرید و در نهایت با تمام پشتیبانی های (تسلیحاتی و نظامی، مالی و اقتصادی، واگذاری نیروی انسانی...) که کشورهای منطقه و فرامنطقه ای به رژیم بعثی عراق نمودند عزت ایران و ایرانی را حفظ نمودند اتفاقی بود؟!

آیا اگر همدلی و همزبانی در بین مردم و نسل گذشته نبود ایران می توانست در مقابل دشمنان پیروز شود؟!

یادمان باشد در زمان جنگ همه یگان ها از ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای مردمی و...همه در یک سنگر بودند و هر جا که اتحاد زبانی و قلبی بوجود آمد حماسه ایجاد کردند!

از بعد از سال 1368 دشمنان  ایران دیدند از مرز راه ورود ندارند، از درون رخنه کردند!

بدخواهان ایران در چند سال گذشته به وسیله رسانه ها برخی از افراد را دچار توهمات کردند و از واقعیات اصلی زندگی دور کردند،  برخی از نوجوانان و جوانان ما را با بازی های کامپیوتری و شبکه های اجتماعی سرگرم کردند تا از حقیقت زندگی غافل بشوند،  به وسیله فیلم های سینمایی قبح و زشتی خیانت ها را عادی کردند و ویروس شک و شبهه را در زندگی ها پخش کردند،  ازدواج سفید را ترویج دادند،  ترور کردند، شایعه پراکنی کردند و تیر آخر خود را زدند و تحریم کردند ...حال وظیفه امروز ما در برابر این تهاجم ها چیست؟!

هموطنان عزیز یک نگاه به لیبی، سوریه، یمن، عراق، افغانستان و...بیندازید!

بعد از حمله به حکومت ها و دولت های این کشورها به بهانه ی استقلال آنها آیا در اخبار این کشوره ها غیر از گروه های تروریستی و ناامنی چیز دیگری می بینید؟! زمانی که با این کشورها از در جنگ وارد شدند مگر نمی توانستند با ایران هم وارد جنگ بشوند؟! عراق و افغانستان با ایران فاصله زیادی ندارد!  پس چرا جرات حمله به ایران را نداشتند؟! باید گفت علاوه بر قدرت نظامی و نفوذ ایران در منطقه، یکی از دلایل مهم این است که دشمنان ما می دانند که مردم ایران فرهنگ مقاومت ، جهاد، شهادت و ایثار دارند! پس مراقب این معدن و منبع عظیم فرهنگی باشیم که با روحیه ی خودخواهی و منفعت طلبی از دست ندهیم! آیا مراقب هستیم؟ آیا تصمیمات مهم را به موقع و درست اتخاذ می کنیم؟

دفاع مقدس مربوط به همه دوران است

1- دفاع مقدس مربوط به همه دوران (گذشته، حال و آینده) است.  یعنی علاوه بر این که منظور از واژه دفاع مقدس به طور خاص دوران هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است در کتاب آخر خود واژه دفاع مقدس را برای همه دوران ها که دشمنان در جبهه های فرهنگی،اقتصادی، نظامی، سیاسی، سایبری و...علیه ایران و اسلام قرار می گیرند تعریف نموده ام.

2- به موازات توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری و... دفاع از همه مسائل، ارزش ها و موضوعات ذکر شده و...مهم است. دفاع موضوعی است که با هر ثانیه ی زندگی من و شما در ارتباط است. دفاع حافظ امنیت است و امنیت یکی از مسائلی است که وارداتی نیست! امروز نیز رزمندگان ما در هر میدانی در حال دفاع هستند از رزمندگان مجازی در فضای سایبری تا رزمندگان ما در جبهه های سیاسی، نظامی و...

3- امروز ایران درگیر جنگ نرم است که این حقیر آن را جنگ مغالطه کاری تعریف می کنم. یعنی جنگی که اساس آن سفسطه است.( همان طور که می دانید مغالطه یعنی ارائه استدلال هایی که ظاهرا درست به نظر می رسد ولی در واقع غلط است). پس باید با بالا بردن سطح آگاهی جامعه، از ارزش ها و سلامتی فکری، روحی و معنوی نسل نوجوان و جوان خود دفاع کنیم. (قابل ذکر است که برای جنگ نرم صاحب نظران تعاریف مختلفی را ارائه کرده اند و حتی برخی متخصصین بر این اعتقاد هستند که مغالطه یکی از چندین تاکتیک های جنگ نرم است ولی اگر دقت شود تقریبا اساس و ریشه همه آن تاکتیک ها نیز مغالطه است)!

هموطنان عزیز هوشیار باشید زیرا یکی از دلایل مهمی که ایران را در فضای مجازی تحریم نکردند به خاطر موضوع جنگ نرم است. یک نکته مهمی که لازم است به آن اشاره کنم جوک ها و تنزهایی هست که بلافاصه بعد از هر حادثه ای در فضای مجازی منتشر می شود. متاسفانه دشمنان ایران و دین اسلام از هر فرصتی برای بی احترامی به ارزش ها، فرهنگ ایرانی، مقدسات و بدعت در دین استفاده می کنند. لذا مناسب است هموطنان و ایرانیان عزیز به این نکته مهم عنایت داشته باشند تا به ارزش های ما بی احترامی نشود.

4- امروز مافیای فرهنگی و اقتصادی در حال جنگ خاموش با ایران است!

این حقیر بعد از بررسی، تحقیقات و پژوهش های بسیار مخصوصا در فضای مجازی، به یک وجه مشترک در نحوه عملکرد مافیای فرهنگی و اقتصادی  رسیدم؛ این مافیا  چند موضوع را به موازات هم اعمال می کنند! آنها با استفاده از علوم مختلف از جمله روان شناسی و جامعه شناسی سعی می کنند جذابیت ها ی بیرونی را با میل ها و گرایش های فطری انسان و نیازهای روز افراد منطبق کنند و با دروغ پردازی و ایجاد توهم در هدف های خود، آنها را اغفال می کنند و برخی افراد جامعه (مخصوصا قشر نوجوان و جوان) نیز به دلیل عدم آگاهی از لایه تفکری و مدیریتی مافیای اقتصادی و فرهنگی و جذابیت های صوری که آنها ایجاد می کنند (مانند شبکه های هرمی)، خواسته یا ناخواسته در مسیر جریان سودجویانه آنها قرار می گیرند و نمونه دیگر که با همان روش در فضای مجازی و دیگر رسانه ها (از جمله شبکه های مختلف اجتماعی و بازی های مختلف که در فضای مجازی وجود دارد) انجام می دهند و  برخی افراد خیلی راحت در مسیر بهره برادری آنها قرار می گیرند و به این طریق مافیا به هدف خود می رسند! این مصداقی از جنگ نرم است.

5- یکی از بزرگ ترین اهداف جنگ نرم این است که می خواهند افراد جامعه از شبکه های اجتماعی و بازی های موجود در آنها (که دارای جذابت های ویژه برای مخاطبان خود هست)، استفاده کنند! تا وقت مفید افراد جامعه تلف بشود. آنها می خواهند افراد جامعه را از واجبات مهم زندگی غافل کنند و در حقیقت می خواهند زمان تفکر درباره پیشرفت در زندگی را از نیروی مولد جامعه بگیرند. لذا نوجوانان و جوانان ما باید قبل از استفاده از لایه کاربری یک شبکه اجتماعی به لایه مدیریتی و تفکری پشت پرده آن پی ببرند و یا حداقل محاسن و معایب آن را بشناسند و با این آگاهی فقط از محاسن آن استفاده نمایند..

6- حماسه 26 خرداد 1394 (تشییع شهدای غواص)  ثابت کرد که همه اقشار و طرز فکر ها در چند هدف مشترک هستند:

الف- شهیدان، ایثارگران، رزمندگان و محافظان این خاک و ملت برای هر ایرانی با هر طرز فکر، عقیده سیاسی ، عقیده دینی  و فرهنگی محترم  و ارزشمند هستند.

ب- ممکن است عده ای با مسائل داخلی مخالف باشند ولی این روز عزیز نشان داد همه ایرانیان عزیز در یک هدف مشترکند و آن حفظ و نگهداری ارزش های دفاعی از خاک ایران است. در واقع مشارکت ملت عزیز در مراسم های یادبود شهیدان دفاعی مقدس از ارزش ها در برابر ناهنجاری های امروز جامعه است!

7-  در26 خرداد 1394 ملت قدرشناس و مسئولیت پذیر به یاران قدیمی انقلاب اسلامی یادآوری کردند که در حل مسائل کلان و منافع ملی باید همدل، همزبان، همسنگر و همراه بود.

در نتیجه مهم ترین وظیفه امروز ما این است که در تحلیل های خود در خصوص ارزش ها حواسمان باشد تا تفسیرهای اشتباه ارائه نکنیم چرا که مدیون قطره قطره خون شهیدان و خانواده های جانبازان، شهدا و ایثارگران گرانقدر هستیم و همچنین باید بدانیم حفظ امنیت امروز و فردای کشور نیز وابسته به شناخت صحیح از (دفاع مقدس، جهاد و شهادت) است!

[1] سوره مریم، آیه 96»

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی