به گزارش خبرنگار مفتاح،  حجت الاسلام محمدعلی انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان، حوزه نشر و کتاب را یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگی دانست و  گفت: کتاب در هر جامعه اصلی‌ترین ابزار و مهمترین حوزه فرهنگی است که قدمت بسیار طولانی دارد.

 

وی با تاکید بر اهمیت کتاب،  جامعه‌ای که با کتاب مأنوس باشد را جامعه ای با فرهنگ معرفی کرد و در ادامه افزود:  یکی از مهمترین راه‌های توسعه فرهنگ که نتیجه توسعه هر کشور و ملتی می‌تواند  باشد، کتاب است و همه باید تلاش کنند که کتاب در جامعه به عنوان یک دوست و یک یار دیده شود.

سیزدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان پس از سه سال تاخیر امسال توسط بخش خصوصی از دهم آبانماه در اصفهان شروع به کار می کند. بنا به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان 700 ناشر برای شرکت در نمایشگاه بین المملی کتاب استان اصفهان ثبت نام کرده اند که به دلیل محدوددیت فضا، تنها 500 ناشر می توانند در نمایشگاه شرکت کنند.

 وی با تاکید برایجاد زمینه رونق کتاب فروشی وحمایت از فروشندگان کتاب گفت: حمایت از ناشران و ارئه دهندگان کتاب یکی از سیاست های نمایشگاه امسال بوده است. امیدواریم نمایشگاه کتاب امسال باعث رونق نشر در اصفهان و باز شدن راهی برای ارائه دهندگان کتاب باشد.

وی با اشاره به برگزار نشدن نمایشگاه کتاب در چند سال اخیر به دلیل وجود مشکلات متعدد گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب یکی از مطالبات اهالی فرهنگ وهنر اصفهان  بود که امیدواریم امسال با همکاری مردم واهالی فرهنگ نمایشگاه شایسته ای برگزار شود. باید در عرصه اطلاع رسانی به مردم نیز تلاش بیشتری داشته باشیم تا مردم از این اتفاق مطلع شوند.

وی در ادامه افزود: در راستای واگذاری کارها به بخش خصوصی اجرای نمایشگاه امسال کاملا به بخش خصوصی واگذار شده است و سیاست کلی نمایشگاه ونظارت و حمایت با اداره کل ارشاد است. شرکت تعاونی ناشران اجرای نمایشگاه امسال را بر عهده گرفته است.

انصاری از واگذاری 53 غرفه به ناشران اصفهانی در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خبر داد ودر ادامه افزود: نمایشگاه امسال در 4 سالن به مساحت 4 هزار متر مربع برگزار خواهد شد که 40 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه در معرض دید قرار خواهد گرفت.

مدیر کل ارشاد استان اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: یک ونیم میلیارد بن تخفیفی توسط وزارت خانه ، اداره کل ارشاد و ناشران به دو صورت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. روش اول به صورت فروش اینترنتی که از 29 مهر شروع وتا 5 آبان ادامه دارد و تخفیف 20 درصدی را برای خریداران در نظر گرفته شده است و توزیع کارت های تخفیف 20 درصدی به دانش اموزان توسط اموزش وپروش نیز ضورت گرفته است.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، برگزاری نمایشگاه کتاب وفراهم آمدن شرایط مناسب برای شرکت کردن مردم در نمایشگاه را  راهی برای بالابردن سرانه مطالعه کتاب برشمرد وگفت: برگزاری نمایشگاه کتاب یک حرکت بسیار مؤثر و مهمی است که در سراسر دنیا مرسوم است، در بسیاری از کشورهای دنیا در طول سال نمایشگاه‌های مختلف ملی و بین المللی برگزار می‌شود و کشور ما که یک کشور فرهنگی است از این قاعده مستثنی نیست. نمایشگاه‌های استانی کتاب به تناسب توان و ظرفیت هر استانی برگزار می‌شود که ناشران مختلفی در این نمایشگاه حضور دارند و تلاش می‌شود در کنار ارائه کتاب به علاقمندان یک فضای پر شور و نشاط در عرصه کتاب و کتابخوانی ایجاد شود.

 

وی با توجه به وجود مشکلات اقتصادی گفت: تلاش شده است در برگزاری نمایشگاه کتاب امسال صرفه جویی لازم انجام بشود و هزینه ها کاهش داشته باشد هر چند که به این قائل هستیم که هزینه در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری است، نمایشگاه کتاب یک سرمایه‌گذاری برای رشد جامعه در عرصه‌های مختلف است.

 

انصاری از راه اندازی غرفه ایی تحت عنوان غرفه نذر کتاب در نمایشگاه خبر داد وگفت: علاقه مندان می توانند با اهدا کتاب یا نذر کتاب به این غرفه به هرچه غنی تر شدن کتابخانه های مدارس مناطق محروم کمک کنند. مردم می توانند کتاب هایی که دیگر نیاز ندارند را به این غرفه اهدا کنند و در این طرح مشارکت کنند.

 

وی در پاسخ به انتقادات اصحاب رسانه نسبت به نمایشگاه های گذشته گفت: نباید پیش از برگزاری نمایشگاه ابراز ناامیدی کرد و به قضاوت نمایشگاه رفت، امیدواریم با کمک اصحاب رسانه به بهترین شرایط ممکن در برگزاری نمایشگاه کتاب استان برسیم و با امید نمایشگاه را به پیش ببریم.

 

وی توجه به  رعایت خطوط قرمز و ارزش‌ها در نمایشگاه کتاب با معیار قانون، و توجه به عرضه کتب با محتوا در نمایشگاه گفت: امیدواریم قصد و طمعی برای ضربه زدن به ارزش‌ها در نمایشگاه به چشم نخورد و بر محتوای ارائه شده در نمایشگاه نظارت خوبی صورت گرفته است.

 وی درباره پایین بودن کیفیت چاپ کتب و شکایات خریداران گفت: یکی از وظایف ما نظارت بر صحافی وچاپ کتب است. البته مسأله چاپ یک صنعت است که بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف مشترک است و باید نقطه‌های اشتراک و تعامل بیش از گذشته در نظر گرفته شود، قطعا اشکالاتی در این زمینه وجود دارد و ما آنچه وظیفه ما است که حداقل رساندن اشکال به مسؤولان است را انجام خواهیم داد.

 

 

محدودیت فضا و نواسانات بازار ارز و مشکلاتی که برای ناشران خارجی به وجود آورده است یکی از دلایل حضور کمر نگ ناشران خارجی در نمایشگاه امسال کتاب اصفهان است.

سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان در 9 آبان افتتاح می شود و از دهم آبانماه پذیرای علاقمندان خواهد بود. ساعت بازدید نمایشگاه از ساعت 9 صبح تا 20 شب می باشد که با توجه به استقبال بازدید کنندگان این ساعت قابل تغییر خواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی