کد خبر : ۱۱۲۴۰۹ دسته : اجتماعی , استان ها , تاریخ انتشار : ۱۳:۱۱ - شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
اندازه فونت نسخه چاپی

طول خطوط مترو در کلان‌شهرها دو برابر می‌شود

به گزارش مفتاح، «مهدی جمالی‌نژاد» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره وضعیت خطوط مترو و چشم‌انداز حمل و نقل درون‌شهری در کلان‌شهرهای کشور افزود: در پایان برنامه پنج ساله توسعه حمل و نقل شهری در شهرهای بزرگ، ۲۸۹.۳ کیلومتر به طول خطوط مترو اضافه می‌شود که این افزایش طول، حجم جابجایی مسافر را ۲.۸ برابر افزایش می‌دهد.
وی با بیان این که بیشترین حجم جابجایی مسافر در پایتخت انجام می‌شود، اظهار داشت: در مجموع سالانه ۸۲۴ میلیون نفر سفر در خطوط مترو در پنج کلان‌شهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز انجام می‌شود.

وی همچنین گفت: طول خطوط مترو در تهران ۲۰۵ کیلومتر است و سالانه ۷۳۰ میلیون نفر سفر در خطوط متروی تهران صورت می‌گیرد؛ میزان جابجایی در مشهد ۴۷ میلیون، در شیراز و اصفهان هر کدام ۱۸ میلیون و در کلان‌شهر تبریز ۱۱ میلیون نفر سفر به صورت سالانه است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان این که در کلان‌شهرهایی که خطوط مترو وجود دارد، ۱۹۳ ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: کلان‌شهر تهران با ۱۰۹ ایستگاه بیشترین تعداد و تبریز با ۱۱ ایستگاه، کمترین تعداد را به خود اختصاص داده اند؛ این در حالی است که مشهد ۳۳ ایستگاه و کلان‌شهرهای شیراز و اصفهان نیز هر کدام ۲۰ ایستگاه بهره‌برداری شده، دارند.

جمالی‌نژاد توضیح داد: تعداد کل واگن‌های موجود در خطوط مترو فعال در کشور، یک هزار و ۷۳۹ دستگاه است که از این تعداد، یک هزار و ۴۳۸ دستگاه در خطوط متروی تهران، ۱۰۰ دستگاه در کلان‌شهر مشهد، ۶۵ دستگاه در شیراز و همچنین در اصفهان و تبریز هر کدام ۶۰ دستگاه واگن فعال هستند و به کرج ۱۴ دستگاه و به کلان‌شهر قم نیز دو دستگاه واگن تعلق گرفته است.

۸۲.۳ کیلومتر خط مترو در ۴ کلان‌شهر تا سال ۱۴۰۲

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اظهار داشت: اکنون در چهار کلان‌شهر کرج، اهواز، قم و کرمانشاه خط مترو به بهره‌برداری نرسیده است، اما بر اساس برنامه تا ۱۴۰۲ در مجموع ۸۲.۳ کیلومتر خط مترو در این چهار شهر به بهره‌برداری می‌رسد.
جمالی‌نژاد با بیان این که تا سال ۱۴۰۲ مجموع طول خطوط مترو در ۹ کلان‌شهر کشور ۵۸۳.۵ کیلومتر می‌شود، گفت: طول خطوط متروی تهران و حومه تا پنج سال آینده به ۳۱۱ کیلومتر می‌رسد که سالانه یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون نفر سفر در مترو پایتخت را تسهیل خواهد کرد. وی افزود: در پایان طرح توسعه پنج ساله خطوط مترو (سال ۱۴۰۲) در مجموع یک میلیارد و ۵۵۳ میلیون نفر سفر به مجموع مسافران سالانه خطوط مترو کلان‌شهرهای کشور اضافه می‌شود که نیازمند دو هزار دستگاه واگن برای تحقق این هدف پنج ساله هستیم.

تامین و ساخت دو هزار دستگاه واگن مترویی برای ۹ کلان‌شهر

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، گسترش شبکه توسعه ناوگان حمل و نقل درون‌شهری، برنامه‌ریزی خطوط مترویی در کلان‌شهرها را از ماموریت‌های ویژه سازمان شهرداری دانست و گفت: تامین و ساخت ۳۱۵ دستگاه واگن مترویی برای کلان‌شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز یکی از پروژه‌های شاخص این سازمان است.
جمالی‌نژاد توضیح داد: این طرح، تامین و ساخت ۶۳ رام قطار پنج واگن را شامل می‌شود که ساخت ۲۱۵ دستگاه واگن در داخل کشور و با همکاری شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) در شهر ابهر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تامین و ساخت دو هزار دستگاه واگن مترویی برای ۹ کلان‌شهر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرج، قم، اهواز، کرمانشاه و ساخت و راه‌اندازی تراموای شهر رشت از دیگر طرح‌های سازمان شهرداری‌هاست.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درمورد سهم بهره‌برداری هر کدام از کلان‌شهرها از تولید ۳۱۵ دستگاه واگن مترو گفت: سازمان قطار شهری تبریز و حومه از این طرح ۱۸۰ دستگاه واگن (۳۶ رام قطار) و سازمان قطار شهری اصفهان و شیراز نیز به ترتیب ۸۵ دستگاه واگن (۱۷ رام قطار) و ۵۰ دستگاه (۱۰ رام قطار) از این طرح، سهم خواهند داشتند.
جمالی‌نژاد درمورد طرح تامین و ساخت دو هزار دستگاه واگن مترویی افزود: در فاز اول این طرح، ۶۳۰ واگن مترویی ویژه کلان‌شهر تهران تامین و ساخته می‌شود که قرارداد آن با کنسرسیوم CRC چین و واگن‌سازی تهران و نورینکو منعقد شده است.

پرداخت سهم ۵۰ درصد دولت به پروژه قطار شهری اصفهان

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همچنین درباره برخی از گزارش‌ها درباره حمل و نقل شهری در اصفهان تصریح کرد: دولت از ابتدای طرح قطار شهری اصفهان تا پایان سال ۱۳۹۶، افزون بر هشت هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال از محل طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای به این قطار شهری پرداخت و بنابراین دولت در این مدت سهم ۵۰ درصدی خود را به این قطار شهری پرداخت کرده است.

جمالی‌نژاد گفت: همچنین تامین ۸۵ دستگاه واگن از پروژه تامین ۳۱۵ دستگاه واگن مترو کلان‌شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز برای قطار شهری اصفهان از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و از محل منابع دولتی در دست انجام است؛ ارزش ۸۵ دستگاه واگن قطارشهری اصفهان از این طرح که توسط دولت پرداخت شده، بیش از ۷۷ میلیون یورو است که تاکنون ۳۰ واگن تحویل شده و در دست بهره‌برداری است.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: از دیگرهای کمک‌های دولت به قطارشهری اصفهان می‌توان به مجوز انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ۱۷هزار میلیارد ریال از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۷ اشاره کرد که بازپرداخت ۵۰ درصد اصل و سود آن بر عهده دولت خواهد بود.

بومی‌سازی سیستم‌های حیاتی واگن‌ها برای اولین در صنعت حمل و نقل ریلی

جمالی‌نژاد درباره ویژگی‌های طرح تامین و ساخت دو هزار دستگاه مترو که مصوبه شورای اقتصاد را دارد، گفت: به وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای اجرای این طرح مجوز استفاده از تسهیلات مالی بین‌المللی تا سقف دو میلیارد یورو داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بومی‌سازی سیستم‌های حیاتی رانش، ترمز و بوژی این واگن‌ها برای اولین بار در صنعت متروی کشور، کاهش چشم‌گیر قیمت تمام شده نسبت به قراردادهای قبلی، تحقق ۵۵ درصدی داخلی در فاز نهایی طرح، تامین ۸۵ درصد مبلغ از طریق فاینانس بین‌المللی از ویژگی‌های فاز نخست این طرح است.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همچنین اظهارداشت: در فاز دوم این طرح، هزار و ۳۷۰ دستگاه واگن مترو برای ۹ کلان‌شهر تامین و ساخته می‌شود؛ ۴۲۰ واگن برای کلان‌شهر تهران، ۴۶۰ دستگاه واگن برای اصفهان، تبریز، شیراز و اهواز و ۴۹۰ واگن نیز به شهرهای مشهد، کرج، قم و کرمانشاه اختصاص می‌گیرد.

جمالی‌نژاد تصریح کرد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در اجرای مفاد قانون شهرداری‌ها و تصویب‌نامه هیات وزیران به منظور ایجاد هماهنگی در امور شهرداری‌ها و آموزش کارکنان شهرداری‌ها و همچنین هدایت و نظارت بر فعالیت‌های شهرداری‌ها و اجرای وظایفی که قانون در این رابطه به عهده وزارت کشور گذاشته، تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: تقویت مدیریت شهری و روستایی کشور از طریق حمایت، نظارت و پشتیبانی فنی، مالی و علمی از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با هدف ارتقای خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان، بسترسازی لازم برای ترویج استفاده از تجهیزات و فناوری‌های نوین در شهرداری‌ها و دهیاری و ایجاد تاسیسات و زیرساخت مورد نیاز با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوص از مهم‌ترین وظایف این سازمان است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 1 =


صوت و فیلم

گزارش تصویری