10:05 1396/07/03

روایت دلنگرانی خانواده‌ها از آتش گرفتن مدرسه‌ای در تهران شعله‌های آتش این‌بار در مدرسه‌ای باقی‌مانده از دهه ۳۰

به گزارش مفتاح، آتش این‌بار در مدرسه‌ای به جای مانده از دهه ۳۰ در قلب پایتخت، زبانه کشید و حالا خانواده‌های ۴۰۰ دانش‌آموز دبستانی از فرسودگی مدارس و نگرانی‌هایشان می‌گویند.

تنها دو روز از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد، شور و شوق مهر هنوز در وجود دانش‌آموزان ریشه دارد. راستی قرار بود مهر امسال پُرنشاط تر از سال‌های قبل آغاز شود.

در حالیکه تابستان 96 با خاطره جان باختن دانش آموزان هرمزگانی به خط پایان رسید و همه تلاش کردند تا مهر پُرنشاطی را برای مدارس کشور رقم بزنند، نخستین روز از سال تحصیلی با دو حادثه‌ای رقم خورد که شیرینی مهر را به کام برخی دانش‌آموزان ننشاند.

در قلب پایتخت آن هم نخستین روز مهر، مدرسه‌ای به یادگار مانده از دهه 30 دچار حریق شد و خوشبختانه اینبار آتش در ساعات ابتدایی صبح شعله کشید، زمانیکه هنوز ساعت رسمی فعالیت مدرسه آغازنشده بود بنابراین دانش آموزی آسیب ندید.

باور آتش گرفتن مدرسه‌ای در تهران که در نگاه بسیاری از افراد مرکز تمرکز امکانات است, شاید عجیب به نظر برسد اما باید باور کنیم که تهران از لحاظ وضعیت مدارس اوضاع مناسبی ندارد، ساختمان‌هایی که از دهه 30 و 40 در پایتخت باقی مانده‌اند به دلیل کمبود مدرسه با تراکم دانش آموز  همراه هستند و تعدادشان در محلات قدیمی و مرکزی پایتخت کم نیست.

مدرسه طبرسی, دبستانی دخترانه در یکی از محلات مرکزی تهران است. مدرسه‌ای که ساخت آن مربوط به سال 1338 است و حالا در آستانه شصتمین سال از عمر خود همچنان پذیرای دانش آموزان است.

در صبح نخستین روز مهر, دانش آموزان با شور و شوق فراوان لباس و کفش جدید را پوشیده و دست در دست مادر راهی مدرسه شدند اما صحنه عجیب سوختن مدرسه‌ای که قرار بود نخستین روز از سال تحصیلی جدید را در آن شاد باشند، به نظاره نشستند.

حالا 400 دانش آموز مدرسه طبرسی در نوبت بعدازظهر دبیرستان مجاور، سال تحصیلی جدید را شروع کردند تا کار تعمیرات مدرسه‌شان به پایان برسد.

و خانواده‌ها نیز نگرانند که اگر آتش در زمان حضور دانش‌آموزان در کلاس درس شعله می‌کشید، چه سرنوشتی در انتظار فرزندانشان بود.آیا ممکن بود شین‌آبادی دیگر تکرار شود؟

مادر یکی از دانش آموزان که در حال تماشای کلاس سوخته مدرسه است, می‌گوید: این مدرسه 60 سال قبل ساخته شده است. امروز هم که آتش گرفت مسولان گفتند از سیم کشی برق بوده است. مدرسه فرسوده است و شرایط خوبی ندارد اگر دانش آموزان در مدرسه بودند چه اتفاقی می افتاد؟

آیا این مدرسه با گذشت 60 سال از عمرش امنیت لازم را دارد که بچه‌ام را با اطمینان خاطر به آنجا بفرستم. 350 هزار تومان کمک به مدرسه دریافت می‌کنند حاضریم بیشتر هم کمک کنیم اما امنیت فرزندانمان تامین باشد.

مادر دیگری که دو فرزند دانش آموز در این مدرسه دارد, ادامه می‌دهد: به فرزندانم گفته‌ام در صورت بروز حادثه در مدرسه کتاب و دفتر و هر چه را که دارند رها کرده و فقط از کلاس خارج شوند.در هر کلاس 33 تا 37 دانش آموز حضور دارند تراکم کلاس‌ها خیلی بالاست.

این مدرسه قدیمی است و سال گذشته 35 میلیون تومان برای بازسازی آن هزینه کردنداما هر کاری کنند مدرسه‌ای که قدیمی بوده و عمرش را کرده است طمینان ندارد.تعداد مدارس در این منطقه که تراکم جمعیت بالایی دارد اندک است و مجبوریم بچه‌ها را اینجا بیاوریم. امیدواریم مسولان این مدرسه را خراب کرده و مدرسه جدیدی به جای آن بسازند.

محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور پیش از این زنگ خطر را به صدا درآورده و گفته بود: : عمر مفید برخی مدارس در شهر تهران سپری شده است و اگر زلزله‌ای رخ دهد جان هزاران دانش‌آموز در خطر است.

تعداد مدارس فرسوده در تهران کم نیست و هر یک از این مدارس می‌تواند بستری برای بروز حادثه باشد.طبق اعلام محمد تقی نظرپور، 8 هزار و 618 کلاس درس در استان تهران نیازمند تخریب و بازسازی است. همچنین 14 هزار و 527 کلاس درس نیز به مقاوم‌سازی نیاز دارند.

اگرچه مسئولان آموزش وپرورش می‌گویند، علت حادثه در مدرسه طبرسی به دلیل سیم‌کشی برق نبوده است و سیم‌کشی برق این مدرسه در سال 95 اصلاح شده است اما نباید از این نکته غافل بود که تهران یکی از شهرهای رکورددار در بحث مدارس فرسوده است.

و حالا دانش‌آموزان دبستان طبرسی و ده‌ها دانش‌آموز تهرانی دیگر که در مدارس فرسوده پایتخت مشغول به تحصیل هستند، چشم انتظار همراهی خیران هستند تا مدارس فرسوده‌ای که بیش از 40 دهه از عمر آنها می‌گذرد، جایگزین مدارس نو و مقاوم شوند تا روزهای شیرین تحصیل با دلنگرانی بروز حادثه در مدرسه به پایان نرسد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی