10:09 1397/04/26

به گزارش مفتاح،  حجت‌الاسلام رضا صادقی درنشت خبری با اصحاب رسانه  به برگزاری چها ویکمین دوره از مسابقات قرانی در استان اشاره داشت وگفت: هر چه قران زیباتر تلاوت شود مردم بیشتر با ان انس می گیرند واین مهمترین دلیل برگزاری مسابقات است.

بنا به گفته وی  مرحله شهرستانی این مسابقات تا 15 تیر انجام و 34 هزار نفر در 15 رشته  دراین مرحله شرکت کردند که از این تعداد 570 نفر به مرحله استانی راه یافتند و روز چهارشنبه و پنج شنبه در سالن همایش‌ها و دانشگاه خوراسگان به رقابت می‌پردازند.

صادقی تعداد شرکت کنندگان در این دوره مسابقات را  در مجموع 700 نفر عنوان کرد که از این تعداد 293 نفر خواهر و 278 نفر از آنها برادران هستند. 29 داور که اکثرشان بین المللی و از شهرهای تهران، قم و کاشان هستند این مسابقات را داوری می‌کنند.

در این دوره از مسابقات خواهران در رشته‌های حفظ 5 جزء، 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن، قرائت، ترتیل و دعا خوانی شرکت می‌کنند و برادران در همین رشته‌ها بعلاوه رشته اذان رقابت می‌کنند.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه با اشاره به انتخاب 3 نفر برتر در هر رشته برای مسابقات کشوری گفت: در این دوره  14 داور مسابقات خواهران و 15 نفر برادران را داوری می‌کنند. اختتامیه این دوره از مسابقات ساعت 5 عصر پنج شنبه 28 تیرماه در دانشگاه خوراسگان برگزار می‌شود.

وی در ادامه به برگزاری جشن در بقاع متبرکه وامامزادگان در دهه کرامت اشاره داشت که 45 بقعه متبرکه جشن میلاد کریمه اهل بیت(س) رابرگزار می کنند وهمچنین در 114 بقعه برای میلاد امام رضا(ع) جشن برگزار می‌شود.

بنا به گفته صادقی 45 موقوفه جدید به ارزش 60 میلیارد ریال در اصفهان ثبت شده است که 5مورد با نیت مذهبی، 5 مورد خیریه، 10 وقف اجتماعی  در حوزه پیشگیری از اعتیاد و درمان، حاشیه نشینی، ازدواج آسان، امور عام المنفعه و تحصیل نخبگان بی‌بضاعت، بی‌سرپرستان، بیماران نیازمند، برای مساجد 10 مورد و نیت قرانی 2 مورد بوده است.

طرح شناسایی موقوفات مجهول و جمع آوری اسناد کلید خورد

وی افزود: از ابتدای سال 97 تاکنون 565 مُبلغ اعزامی به بقاع متبرکه  با اعتبار 18 میلیارد ریال در سطح استان داشتیم که از محل نیات واقفین اجرایی شده است. اما متاسفانه امسال توانستیم فقط 16 نفر  را با نیات واقفین به کربلا  اعزام کنیم که تعداد کمی است. در سال گذشته با نیت واقفین با اولویت خادمان امامزادگان  71 نفر را به مشهد مقدس اعزام کردیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون یک هزار و 39 رقبه دارای سند شدند، گفت: از تعداد 37 هزار و 939 رقبه متصرفین در استان  11هزارو 940 رقبه یعنی 30 درصد آن‌ها از تصرف خارج شده است.

وی در ادامه افزود:  از مجموع پرونده‌های محاکم قضایی که یک هزار و 210 پرونده بوده تعداد 795 پرونده مختومه شده و 415 پرونده مفتوح و در جریان رسیدگی است.

صادقی در ادامه از  طرح شناسایی موقوفات مجهول و جمع اوری اسناد وقفی خبر داد. با اجرای این طرح وقف هایی که؛ مجهول مانده وبه دست اوقاف نرسیده برای اجرای نیات واقفین نه تصرف، شناسایی و جمع آوری شود.

مدیرکل اوقاف و امور خریه با اشاره به همکاری با بخش خصوصی وسرمایه گذاری بر موقوفات گفت:  در شهر اصفهان روی 3 موقوفه با بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است همچنین چند طرح در حال اجرا است که  احداث تربت خانه با 20 درصد پیشرفت، احداث شبستان 15 درصد و سالن چند منظوره کنار امامزادگان با 10 درصد پیشرفت و سردرب امامزادگان 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

موقوفات مال باد آورده نیست

صادقی با اشاره به اینکه برخی مال وقف را مالی باد آورده حساب می‌کنند که می‌توان به هر روش از آن استفاده کرد گفت:  امروزه تمام موقوفات در سامانه جامع موقوفات و از طریق GIS ثبت شده‌اند و سانتی متری از موقوفات از نظر ما دور نیست و تمام اطلاعات با کاربری مشخص و به صورت کامل و جامع ثبت شده است.

وی بر ارتباط بیشتر اداره اوقاف با دانشجویان وطلاب تاکید و گفت: این افراد نقش موثری در ایجاد وقف‌های جدید و احیای موقوفات قدیمی دارند .

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیمارستان ها چون صدوقی، کاشانی، سید الشهدا، وقفی هستند گفت: تفاهم‌نامه‌های بسیاری بین اداره اوقاف و دیگر ارگان‌ها بسته شده، تا تکلیف املاک وقفی روشن شود. نزدیک به  50 درصد بیمارستان های استان وقفی است و تفاهم نامه‌ای هم با علوم پزشکی بسته شده تا بیشتر به این موارد رسیدگی شود.

نشست خبری مدیر کل اوقاف اصفهان در جوار بارگاه حضرت زینب در منطقه 14برگزار شد وی با اشاره به اهمیت این امامزاده و پذیرش زائر از15 کشور دنیا گفت: امامزاده حضرت زینب قطب گردشگری بوده است  واز اهمیت خاصی برخوردار است اما  صحن  وتربت خانه این امامزاده در شان ایشان نبود وطرح بازسازی با تخریب کامل در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: فضای آستان مقدس زینبیه اصفهان بالغ بر 40 هزار متر مربع است، تربت‌خانه این مجموعه 8 ماه پیش کلنگ‌زنی شد و تا یک سال آینده افتتاح خواهد شد.

 

مطالب پیشنهادی