15:17 1397/08/14

 

به گزارش مفتاح و به نقل از اداره ارتباطات رسانه اي شهرداري اصفهان، قدرت الله نوروزي با حضور در برنامه تلويزيوني از فراز الوند كه از شبكه دو سيما پخش مي شود، اظهار كرد: تمام تلاش ما رساندن اصفهان به جايگاه واقعي خودش است. اصفهان يك شهر جهاني و قابل مقايسه با شهرهاي بزرگ و تاريخي دنياست.

وي تصريح كرد: يكي از محورهاي مهم برنامه ما در شهرداري اصفهان موضوع گردشگري است. در اين راستا تلاشمان اين بوده كه اين شهر را به عنوان محور گردشگري ايران معرفي كنيم. 

شهردار اصفهان ادامه داد: در اول آذرماه امسال كه اختصاص به روز اصفهان دارد برنامه هاي خوبي برگزار مي شود تا اين شهر بتواند در جايگاه واقعي خود قرار بگيرد. در اين برنامه ميزبان مهمانان داخلي و خارجي خواهيم بود. 

وي در پاسخ به سوال كارشناس شهري برنامه در خصوص وضعيت خطرپذيري اصفهان تاكيد كرد: اصفهان در معرض خطر گسل ها نيست اما اين خطر براي استان اصفهان وجود دارد. با اين وجود اصفهان از دو جهت بافت فرسوده و فرونشست زمين تهديد مي شود. زيرا اصفهان داراي مادي هاي متعدد است و اگر آب در اين مادي ها جريان نداشته و در زمين نفوذ نكند احتمال اينكه زمين دچار فرونشست بشود وجود دارد و چنين خطري از خطر زلزله كمتر نيست. 

نوروزي با بيان اينكه اصفهان داراي 2 هزار و 100 هكتار بافت فرسوده است، افزود: بايد اين بافت ها ترميم و اصلاح شود. بيش از 500 هكتار از آن بافت فرسوده تاريخي است كه نمي شود آن ها را بازسازي كرد بلكه بايد آن را ترميم كرد. با توجه به سياست هاي دولت براي احياي بافت هاي فرسوده و كارآمد كردن آن ها بخشي از كار شروع شده و به دنبال اين هستيم تا بافت هاي فرسوده از اين حالت بيرون بيايد. 

وي با بيان اينكه براي احياي اين بافت ها اقداماتي شده است، افزود: هر احيايي مشاركت مردم را مي طلبد. يكي از شعارهاي اصلي ما نيز مشاركت مردم بوده كه اميدواريم با همكاري آنها و سرمايه گذاران بتوانيم اصفهان را به عنوان يك شهر مهم تاريخي از خطري كه آن را تهديد مي كند رها كنيم.

شهردار اصفهان با اشاره به روز شهرهاي جهان، تاكيد كرد: جلسه اي تخصصي را در خصوص شهرهاي تاب آور به عنوان تنها شهر در ايران برگزار كرديم. سياست ما در راستاي تاب آوري شهر براي يك زندگي بهتر و آسايش و رفاه عمومي شهروندان است.

وي بيان داشت: بدترين دردي كه به جان اصفهان افتاده اين است كه زاينده رود، زنده نيست. همه بايد به اين موضوع ملي توجه كنند. شهرداري اصفهان به عنوان بزرگترين حقابه بر به اين موضوع توجه ويژه اي دارد. زاينده رود نياز دارد از ابتدا تا انتهاي آن كه تالاب گاوخوني است آب در آن جريان داشته باشد. اگر به اين تالاب آب نرسد ريزدانه ها شهر اصفهان را تهديد مي كنند. آثار تاريخي اصفهان نيز بدون آب در معرض خطر است.  

نوروزي گفت: از همه مقامات تقاضا دارم كمك كنند تا تونل بهشت آباد و تونل سوم كوهرنگ ساخته شود. اگر اين اتفاق نيفتد بزرگترين دستاورد شهرهاي تاريخي ايران يعني اصفهان در معرض تهديد قرار مي گيرد. هر فردي كه مي تواند در اين خصوص بايد كمك كند. همين جا از همه شهرسازان، معماران، متخصصان و افراد خلاق مي خواهم راهكارهاي خود را به ما بگويند كه در وضعيت خشكسالي چگونه مي شود اصفهان را حفظ كرد. چون اصفهان بر مبناي وجود زاينده رود ساخته شده و بدون وجود زاينده رود آسيب مي بيند. هيچ لحظه اي نيست كه اين دغدغه ما را رها كند. اين كه در نبود زاينده رود بزرگ ترين دستاوردهاي ميراثي كشور در معرض خطر است.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص منظر و سيماي شهري اصفهان ادامه داد: نحوه شهرسازي در اصفهان آيين نامه و ضوابط مربوط به خود را دارد كه در كميسيون ماده پنج نيز تصويب شده است. در بافت تاريخي اصفهان بايد حداقل 60 درصد از نماها آجر و در مكان هاي ديگر نبايد بيش از 20 درصد سنگ باشد و اگر تخلفاتي صورت گرفته بايد آنها را مورد توجه قرار داد.

نوروزي اضافه كرد: در حال حاضر 21 كيلومتر قطار شهري در خط يك مترو از شمال اصفهان به جنوب مي رود. خط دو قطار شهري اصفهان نيز آغاز شده و اكنون 4 ايستگاه در حال احداث است. ايستگاه پنجم و ششم قرار است به زودي شروع شود. اين خط حدود 21 كيلومتر است كه كار احداث 14 كيلومتر آن به سرعت از چند نقطه آغاز شده است.   

نوروزي با بيان اينكه مشكلات مالي براي شهرداري وجود دارد، تصريح كرد: با وجود مشكلات مالي موفق شديم 500 ميليارد تومان اوراق مشاركت را براي مترو به فروش برسانيم و در حال حاضر براي خط دو اعتبار لازم وجود دارد. اگرچه سال گذشته براي هر كيلومتر 250 ميليارد تومان هزينه صورت مي گرفته و امسال بايد براي همان يك كيلومتر 400 ميليارد هزينه شود كه اين موضوع كار را بسيار سخت كرده است. 

وي در ادامه با اشاره به خط سوم قطار شهري اصفهان، گفت: قرار است براي اين خط كنسرسيومي تشكيل شود. اين خط از ميدان آزادي شروع شده و اميدواريم به ذوب آهن و فولادمباركه نيز سرويس دهد. در اين مسير نيازمند كمك همه ارگانها هستيم.

شهردار اصفهان تاكيد كرد: تصميم گيري براي عبور خط يك مترو از زيرچهارباغ مربوط به ساليان گذشته است و متولي امر ديگران بوده اند. با بررسي هاي صورت گرفته مراقبت هاي ويژه صورت گرفته تا به سي و سه پل آسيب نرسد. ميلياردها تومان هزينه شده و به گونه اي زير ريل ها اقدامات فني و لرزه سنجي صورت گرفته كه خطري در اين خصوص وجود نداشته باشد. با اين وجود من خودم جزو كساني بوده ام كه منتقد عبور مترو از زير چهارباغ و كنار سي و سه پل بوده ام.

وي با اشاره به پياده راه كردن چهارباغ اضافه كرد: اين خيابان از چهار يا 5 دهه قبل بر اساس طرح تفصيلي كه وجود داشته قرار بوده پياده راه شود كه ايده درستي نيز بوده است. با اين وجود شرايط خاصي مانند افكار عمومي و مسائل اجتماعي اجازه اين كار را نمي داده است. پياده راه كردن چهارباغ پيش از آمدن من به شهرداري اصفهان آغاز شده بود اما ادامه آن كار سنگيني بود.

نوروزي گفت: ميراث فرهنگي بر اجراي اين طرح نظارت كرده است. شوراي عالي چهارباغ با حضور كارشناساني متشكل از باستان شناسان، ميراث فرهنگي، معماران،‌ كارشناسان فضاي سبز،‌ كارشناسان ترافيكي و بخش خصوصي تشكيل شده است. ميراث فرهنگي واقعا مانند يك پاسدار، بر اين طرح نظارت داشته است تا آرزوي 40 ساله شهر اصفهان محقق شود.

شهردار اصفهان در پاسخ به سوالي در خصوص نبود سرويس هاي بهداشتي در خيابان چهارباغ به عنوان يك محور گردشگري، تصريح كرد: در حدود 40 جلسه هم انديشي با گروه هاي مختلف در اصفهان برگزار كرديم. در يكي از اين جلسات در موضوع گردشگري، همين موضوع اشاره شد كه گردشگران از نبود سرويس هاي بهداشتي گله دارند كه اين موضوع مدنظر است.

وي با بيان اينكه براي چهارباغ اهداف بسيار خوبي داريم، خاطرنشان كرد: قصد داريم كاري كنيم كه هر فردي كه به اين مكان قدم مي گذارد بتواند چندين ساعت را با خانواده بگذارند. براي بافت مياني چهارباغ هيچ عجله اي در كار نيست. قرار است اينجا به يك محور مهم گردشگري تبديل شود و كار با ظرافت و توجه به حساسيت هاي موجود، پيش مي رود.

 

مطالب پیشنهادی