23:43 1398/01/24

به گزارش مفتاح،نشست هم‌اندیشی هنرمندان بسیجی با جانشین بسیج مستضعفین سردار محمدحسین سپهر و معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار عبدالرضا آزادی، عصر امروز در ساختمان اقشار بسیج برگزار شد.

رحیم مخدومی رئیس انجمن داستان بسیج هنرمندان هم دیگر سخنران این نشست بود که که گفت: مطالبه رهبر انقلاب در سال ۷۱ تیراژ صد هزارتایی بود. در دهه ۸۰ هم تیراژ میلیونی از کتاب «دا» مدنظر ایشان بود که محقق شد اما نه با فروش، بلکه اکثرأ به صورت اهدایی بود.

وی گفت: بعد از گذشت ۴۰ سال هنوز رمانی درباره حضرت امام نوشته نشده است. یا یک رئیس جمهور شهید داشتیم که کار چندانی برایش نشده است. ابزار جنگ نرم، فرهنگ و هنر است اما این بخش در سازمان بسیج هنرمندان ضعیف است.

* انتقاد از اشعار نازل در موسیقی

جمشید جم رئیس مرکز موسیقی بسیج هنرمندان هم در این هم‌اندیشی اظهار داشت: ۴۰ سال است که در عرصه موسیقی فعالم و تنها جایی که حاضر شدم پس از رادیو و تلویزیون حضور داشته باشم، بسیج هنرمندان است.

این هنرمند انقلابی ادامه داد: از محسنات موسیقی کلام است، اما امروز در برخی اشعار و ترانه‌ها به فرودستی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: جایگاه سرود تنزل کرده است اما ما در بسیج هنرمندان چهار دوره است که فقط جشنواره سرود برگزار می‌کنیم اما از نظر بودجه برای تشکیل ارکسترهای بزرگ در مضیقه هستیم.

* لزوم احیای جشنواره تئاتر بسیج

سپس کوروش زارعی رییس انجمن تئاتر بسیج هنرمندان در این نشست اظهار داشت: دو سال جشنواره تئاتر برگزار نمی‌شود. خواهش می‌کنم جشنواره تئاتر بسیج به بسیج هنرمندان باز گردد.

وی افزود: ۲۰۰ گروه تئاتری مسجدی داریم، عدد بزرگی است و اگر الان حرکت کنیم می‌توانیم جریان تئاتر مسجدی پیش از انقلاب را دوباره راه‌اندازی کنیم.

زارعی گفت: گام دوم انقلاب، صدور انقلاب به جهان است. الان توانایی این را داریم با پوست‌اندازی در تئاتر و سینما و هنرهای تجسمی، انقلاب را به جهان صادر کنیم. من سال گذشته در سوریه تئاتری را روی صحنه بردم که شبی ۲۵۰۰ تماشاچی داشت و مطالبه آن‌ها چنین تئاتری بود.

* سال ۹۸ باید سال شعر و ادبیات انقلاب باشد

رضا اسماعیلی دبیر انجمن شعر بسیج هنرمندان هم در این نشست، ارتقای جایگاه شورای شعر بسیج هنرمندان را متذکر شد و گفت: وارد دهه پنجم انقلاب شده‌ایم و از جامعه ادبی انتظار برگزاری برنامه‌های متعدد و متکثر می‌بودیم اما به دلیل شرایط خاص کشور، آنچنان که باید به آن نپرداختیم.

وی افزود: فکر می‌کنم سال ۹۸ را باید سال شعر و ادبیات انقلاب اسلامی بنامیم و به آن به طور جدی بپردازیم.

هوشنگ توکلی بازیگر هم در ادامه این نشست گفت: در سینما حدود ۳۰۰۰ فیلم و در حوزه تئاتر نزدیک به ۱۰ هزار اجرای خوب طی این سال‌ها داشته‌ایم و حدود ۲۰۰ هزار فارغ‌التحصیل در رشته هنر. آمار خوبی است.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل در جلسات خصوصی‌تر قابل حل است و اگر سازمان بسیج از هنرمندان و شاعران حمایت کند، اثر آن‌ها اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما هم در این هم‌اندیشی که لباس سپاه پاسداران را بر تن کرده بود، خاطرنشان کرد: وقتی این لباس را می‌پوشیدم، یاد شهید حسین علم‌الهدی افتادم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در رسانه‌های فرهنگی، تعریف ظالم و مظلوم عوض شده است. برای مقابله با آن، جبهه فرهنگی بسیج و سپاه نیاز به تقویت دارد.

 

فارس

مطالب پیشنهادی