17:13 1397/08/03

 

در حالی که بلیت پروازهای اربعین از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای رفت و برگشت حداکثر ۲.۲ میلیون تومان اعلام شده، برخی آژانس ها و ایرلاین ها تا ۳۰ درصد بیشتر این بلیت ها را می فروشند.

به گزارش مفتاح وبه نقل از مهر، چند روز قبل رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به احتمال ایجاد بازار سیاه پروازهای اربعین از سوی برخی آژانس ها و شرکت های هواپیمایی هشدار داد.

این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی، نرخ بلیت رفت و برگشت پروازهای اربعین در سال جاری از مبدأ تهران (فرودگاه امام خمینی ) به مقاصد نجف و بغداد باید حداکثر به نرخ  ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر طرف (صرفا رفت یا صرف برگشت) به قیمت حداکثر ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش برسد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی چند روز قبل  گفته بود: این نرخ، از سوی همه شرکت های هواپیمایی حاضر در این طرح به صورت توافقی به امضا رسیده و ایرلاین هایی که در ایام اربعین به نجف و بغداد پرواز دارند، برای فروش بلیت های خود با سقف قیمتی مذکور کاملا موافقند.

به گفته اسعدی سامانی، علی رغم اینکه هواپیماها در ایام اربعین به صورت یک سر خالی (چه در ایام رفت و چه در ایام برگشت) تردد می کنند، با این حال برای رعایت وضعیت زائران اربعین، حاضر شده اند با نرخ مصوب بلیت ها را به فروش می رسانند.

بررسی های میدانی  نشان می دهد سهمیه فروش اینترنتی پروازهای اربعین به طور کامل به فروش رفته و تنها سهمیه آژانس های مسافرتی برای فروش به متقاضیان سفر عتبات عالیات باقی مانده است. ضمن اینکه تعداد محدودی از آژانس ها امکان فروش دارند که برخی از آنها توانسته اند بخشی از سهمیه پروازهای اربعین را به صورت چارتری از شرکت های هواپیمایی خریداری کنند.

 یکی از کارشناسان فروش بلیت پروازهای خارجی در یکی از آژانس های مسافرتی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان آژانس مجاز فروش بلیت پروازهای اربعین معرفی شده، در گفتگو با گفت:  این آژانس پروازهای اربعین یکی از شرکت های هواپیمایی را به صورت چارتر خریدار کرده و به هیچ عنوان کنسلی ندارد. اما اگر مسافری به پرواز نرسد، نماینده آژانسِ چارترکننده در فرودگاه و پای پرواز حاضر است و بلیت آن مسافر را به متقاضیان، بسته به میزان تقاضا، به فروش می رساند.

در حال حاضر پرواز نجف از سوی یکی از شرکت های هواپیمایی با نرخ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تنها برای پرواز رفت و صرفا صندلی های بیزینس (فِرست) کلاس هواپیما برای روز آتی موجود است.

همچنین یکی دیگر از ایرلاین ها برای پرواز شنبه شب (۵ آبان) تهران ـ نجف، بلیت رفت و برگشت (اکونومی ـ عادی) را به قیمت ۳ میلیون تومان به فروش می رساند.

بنا به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، پروازهای اربعین امسال از سوی ۷ ایرلاین شامل ۶ شرکت هواپیمایی داخلی و شرکت هواپیمایی دولتی عراقی (العراقیه) عملیاتی می شود.

کارشناس فروش بلیت پرواز تهران ـ نجف و تهران ـ بغداد دفتر نمایندگی شرکت هواپیمایی دولتی العراقیه به گفت: این شرکت در حال حاضر همه پروازهای تهران ـ نجف را واگذار کرده و تنها چند صندلی محدود برای پرواز تهران ـ بغداد برای روز سه شنبه بعدازظهر در هفته آینده باقی مانده است.

این شرکت پروازهای رفت و برگشت تهران ـ بغداد را به قیمت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رساند.

کارشناس یکی دیگر از آژانس های دارای مجوز فروش پروازهای اربعین نیز در گفت وگو با درباره قیمت بلیت های این پرواز اظهار داشت: تعدادی پرواز فوق العاده برای مقصد نجف وجود دارد که بلیت انها به فروش می رسد و تعداد محدودی صندلی هواپیما برای یکی از پروازهای صرفا رفت روز یکشنبه هفته بعد (۶ آبان) به قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (در کلاس عادی) آماده فروش است.

وی با بیان اینکه پرواز دیگری به مقصد بغداد ندارد، یادآور شد: تعداد محدودی صندلی هواپیما نیز برای پرواز صرفا رفت تهران ـ نجف در شامگاه یکشنبه ۶ آبان آماده واگذاری است که از سوی ۴ ایرلاین زاگرس، آتا، کیش و تابان در بازه قیمتی ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان به فروش می رسد.

به گفته این کارشناس فروش بلیت پروازهای خارجی، پرواز برگشت نیز تنها در ۱۳ آبان (یکشنبه دو هفته آینده) در سیستم آژانس های دارای مجوز فروش بلیت اربعین باقی مانده که کمترین نرخ آن ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

کارشناس صدور ویزا مستقر در یکی از آژانس های خدمات مسافرتی هم در گفت وگو با درباره صدور ویزا گفت: برای صدور فوری ویزا که ظرف زمانی یک تا دو روزه آماده می شود، ۶۸۰ هزار تومان از متقاضیان دریافت می شود اما اگر متقاضی بخواهد روادید عراق طبق مقررات سازمان حج و زیارت (ویزای ۲۴۰ هزار تومانی) دریافت کند، روادید مذکور برای ۱۰ روز آینده آماده خواهد شد.

همچنین دفتر صدور ویزای عراق مستقر در دفتر شرکت العراقیه به گفت: به هیچ عنوان دفتر نمایندگانی شرکت هواپیمایی العراقیه ویزای ۲۴۰ هزار تومانی ندارد و تنها می تواند ویزای صادره از سفارت عراق را با رقم ۴۱ دلار (۶۸۰ هزار تومان) برای متقاضیان در مدت یک تا دو روز تهیه کند.

مطالب پیشنهادی