12:45 1396/10/16

به گزارش مفتاح، رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر اصفهان گفت: هر سال شاهد افزایش تولد نوزادان نارس و زایمان‌های زودرس هستیم که آلودگی شدید هوا تاثیر بسزایی در این رشد داشته است.

رویا کلیشادی اظهار داشت: امروز آلودگی هوا تاثیر زیادی بر بروز و شیوع بیماری های مزمن دارد و نمی توان این مسئله را انکار کرد.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا به طور قطع آثار زیان باری بر سلامتی فرد دارد، ادامه داد: برخی از مواد شیمیایی موجود در آلاینده‌های محیطی می تواند در بروز و شیوع بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و پرفشاری خون موثر واقع شود.

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر اصفهان تصریح کرد: قرار گرفتن مادران باردار در معرض آلاینده‌های هوا با افزایش احتمال زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس ارتباط مستقیم دارد همچنین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند باعث کم وزنی نوزاد و عوارض درازمدت آن شود.

وی افزود: مواجه با سطح بالای آلاینده‌های هوا باعث افزایش شاخص‌های التهابی و انعقادی و همچنین برخی تغییرات در پلاکت‌ها، گلبول‌های قرمز و سفید خون همراه بوده است.

کلیشادی درباره تاثیر آلایندگی هوا روی عوامل ژنتیکی گفت:‌ قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا سبب می شود که حتی آن عارضه که بر اثر آلودگی ایجاد شده است مثلا در مادر باردار به نسل‌های بعد هم انتقال یابد.

وی گفت: قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا علاوه بر عوارض حاد می تواند در شروع روند بیماری های مزمن نقش داشته باشد و تلاش همه جانبه در زمینه کنترل آلاینده های محیطی و کاهش بیش از پیش تماس افراد آسیب پذیر به ویژه مادران باردار و کودکان را ایجاب می کند.

رئیس پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر اصفهان ادامه داد: در سالیان اخیر مجموعه مطالعاتی در اصفهان انجام شده و ارتباط قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا با شروع روند عوامل خطرزای بیماری مزمن را مورد بررسی قرار داده ایم. قابل توجه است که این تحقیقات بنیادی – کاربردی علاوه بر کمک به شناخت عوامل زمینه ساز بیماری ها، برای دستیابی به راهکارهای پیشگیری اولیه و کنترل هرچه زودتر این بیماری ها کمک می کند.

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت آحاد مختلف جامعه، عوامل محیطی است که در این میان تماس اجتناب ناپذیر همه گروه های سنی باعث شده تا نقش آلاینده های هوا در سلامت و بیماری گروه های سنی مختلف مورد توجه ویژه قرار گیرد.

منبع: مهر 

مطالب پیشنهادی