به گزارش مفتاح، محمدحسین صوفی دبیر شورای نظارت بر صداوسیما درباره روند نظارت روی برنامه‌های اسپانسرمحور تلویزیون که تبلیغات بی‌رویه اسپانسرها را در آنها شاهدیم، بیان کرد: روی همه این برنامه‌ها نظارت وجود دارد و حتی شورای نظارت بر صداوسیما نقاط ضعف و قوت این برنامه‌ها را نیز مشخص می‌کند اما مشکل عمده سازمان صداوسیما کمبود اعتبار است.

 

وی با اشاره به کمبود اعتبارات اظهار کرد: نظر همه بر این است که اگر اعتبارات مکفی در اختیار سازمان صداوسیما قرار بگیرد، نیازی به اسپانسر و برنامه‌های مشارکتی نیست و بستگی به مجلس شورای اسلامی و دولت دارد که متناسب با نیازهای سازمان این اعتبارات را تامین کنند.

 

دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما حضور فعلی اسپانسرها در سازمان را دچار اشکال دانست و گفت: کارشناسان و اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران و مسئولان کشوری این را آفت می‌دانند که اعتبارات صداوسیما از طرق اسپانسرها تامین شود اما در حال حاضر چاره‌ای نیست و اگر گشایشی در تامین اعتبار بوجود آید مسئولان سازمان هم علاقه‌مند هستند از حجم این اسپانسرها کم کنند.

 

صوفی در پاسخ به وضع قوانینی برای محدود کردن اختیار اسپانسرها در تلویزیون عنوان کرد: تدوین قوانین در اختیار صداوسیماست و شورای نظارت بر اجرای این قوانین نظارت می‌کند. آیین‌نامه‌هایی هم از طرف مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر نهادها وجود دارد که همه توسط شورای نظارت رصد و نظارت می‌شود.

 

وی با اشاره به حضور و دخالت بیش از حد اسپانسرها در برنامه‌سازی تصریح کرد: این یک نقص است که به جای توجه به کیفیت برنامه‌ها به خواسته اسپانسرها اهمیت داده می‌شود و قرار است نظارت‌ها در این حوزه بیشتر شود تا هم مشکلات کمبود اعتبار تامین شده و هم اهداف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای تلویزیون محقق شود.

 

صوفی در پایان تصریح کرد: شورای نظارت بر صداوسیما به‌صورت مستمر جلسات خود را برگزار می‌کند و بر برنامه‌های صداوسیما نظارت دارد و همه هدف و نیت این شورا این است که صداوسیما سریع‌تر و دقیق‌تر به اهدافش برسد.

 

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی