مفتاح در جستجوی واقعیت نازِِِ داروهای در دسترس بازار

 

به گزارش مفتاح: چندی پیش مصوبه ای از سوی شورای عالی بیمه مبنی بر حذف داروهای بدون نسخه از فهرست داروهای تحت پوشش بیمه تصویب شد . دلایل این مصوبه آنچنان که شایع شد مبنی بر آن بود که استفاده از این گونه داروها شایع است  و داروهاي OTC داروهاي سبكي هستند كه قيمتشان نيز پايين است و براساس اعلام سازمان‌هاي بيمه‌گر، تأثير چنداني هم در هزينه خانواده‌ها ندارند و كل صرفه‌جويي دولت در اين قسمت، براي داروهاي ديگر بيمه‌شدگان اختصاص مي‌يابد. ضمن اينكه مدافعان این مصوبه بر این باورند كه مصرف داروهاي مسكن و داروهايي كه در اين ليست قرار دارند بي‌رويه است و شايد اين اتفاق بتواند در اين زمينه تأثيرات مثبتي داشته باشد.البته براساس مصوبه شوراي‌عالي بيمه و سازمان بيمه سلامت، نسخه‌هاي كودكان زير ۱۲ سال را از اين قانون مستثني كرده است.

رییس سازمان غذا و دارو  چندی پیش اعلام کرد: خبر مصوبه شورای عالی بیمه برای حذف داروهای بدون نسخه از فهرست داروهای تحت پوشش بیمه را تایید میکنم و اظهار نمود: این مصوبه بعد از تصویب در شورای عالی بیمه، از سوی دولت ابلاغ شده است و از اول دی ماه 1396  اجرایی می شود(1). وی افزود داروهای ‘او تی سی’ یا بدون نسخه داروهای ساده و معمولی هستند که مردم می توانند این داروها را بدون تجویز پزشک و ارائه نسخه از داروخانه ها تهیه کنند و به قیمت آزاد بفروش می رسد.
غلامرضا اصغری بدون اشاره به تعداد و نام این داروها ،با بیان اینکه این مصوبه خوبی است که بر اساس آن داروهای معمولی او تی سی همچون سرماخوردگی و استامینوفن از پوشش بیمه ای حذف می شوند و اعتبار پوشش بیمه ای این داروها برای داروهای دیگری که مورد نیاز بیماران خاص و مزمن و صعب الاعلاج است هزینه می شود؛ بیان داشت: کل اعتبار بیمه ای داروهای بدون نسخه را  حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است که بنظر رقم زیادی نیست.

 اما حدود یک ماه پس از آن در 9دی ماه 1396 روابط عمومی سازمان غذا و دارو در گزارشی اعلان کرد: خروج هر دارو از فهرست تحت شمول بیمه های پایه مستلزم تصویب و ابلاغ نهایی از سوی هیات محترم دولت است که تاکنون چنین مصوبه ای نهایی و ابلاغ نشده است.
این گزارش افزوده است که قیمت گذاری دارو و هرگونه افزایش یا کاهش قیمت تابع ضوابطی است که ارتباطی با مصوبات شورای عالی بیمه خدمات سلامت در خصوص شمول یا عدم شمول بیمه ای دارو ها ندارد.
در این گزارش تاکید شده است که افزایش قیمت داروهای بدون نسخه(OTC) که بدوا در برخی از رسانه ها با منبع نامشخص درج شده به هیچ‌وجه صحت ندارد.
همچنین تعداد اقلام دارویی بدون نسخه محل بحث و بررسی از نظر تداوم شمول یا خروج از شمول بیمه در شورای‌عالی خدمات سلامت، 83 مورد گزارش شده است(2)

 

پس از آن نیز رئیس سازمان غذا و دارو در نشستی خبری از منتفی شدن حذف پوشش بیمه‌ای داروهای OTC (بدون نسخه) خبر داد. و در ادامه گفت: در این زمینه هیأت دولت موضوع حذف پوشش بیمه‌ای داروهای OTC یا بدون نسخه را تصویب نکرد. بنابراین این موضوع منتفی شده است و قابل اجرا نیست.(3)

اما در اعلانی قابل توجه علی رغم غیرقانونی خواندن و عدم تصویبهیات وزیران به گفته رییس سازمان غذا و دارو و نیز روابط عمومی این سازمان,  در 3تیرماه 97 , سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: خروج دارو از پوشش بیمه‌ای مستلزم فرآیند مشخصی است. اولا این موضوع باید به تایید شورای عالی بیمه و تصویب هیئت وزیران برسد و سپس دستگاه‌های بیمه‌گر مکلف هستند که از این مصوبه تبعیت کنند.در مورد خروج داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه نیز هیئت وزیران در سال ۹۶ شورای عالی بیمه را مکلف کرد تا این موضوع را بررسی کند. براساس بررسی انجام شده توسط شورای عالی بیمه تصویب شد که داروهای بدون نسخه از لیست پوشش بیمه خارج شود.


محمد هاشمی ادامه داد: از حدود ۲۳۳ داروی در فهرست که تعداد۱۰۷ قلم آنها از انواع OTC(بدون نسخه) محسوب می شد و در تعهد بود که ۸۳ موردشان از پوشش بیمه خارج شد و بقیه هنوز تحت پوشش است. داروهایی مثل آنتی هیستامین و استامینوفن و سرماخوردگی و غیره از جمله این موارد بوده که تهیه آن‌ها هزینه چندانی برای مردم ندارد.

سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: در تمام دنیا هزینه داروهای بدون نسخه یا OTCرا خود مردم پرداخت می‌کنند و از طرفی این اقدام منجر به تغییر رفتار خواهد شد که این نوع داروها در خانه‌ها انباشته نشود.هاشمی در پایان گفت: سازمان بیمه سلامت تابع مصوبات شورای عالی بیمه است.

اما پیگیری های مفتاح در این زمینه  تا جایی ادامه یافت که پس از تماس با  اداره کل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و پس از آن دفتر معاونت غذا و دارو -دکترابوالفضل اصلانی- و پس از آن اداره روابط عمومی معاونت غذا و دارو هیچ یک حاضر به پاسخ گویی و تشریح اوضاع فعلی براساس مصوبه شورای عالی بیمه نشدند .

که البته ادامه پیگیری های مفتاح از سوی اداره روابط عمومی  معاونت غذا و دارو تهران و تلاش برای مصاحبه با دکتر عبده زاده در این خصوص ادامه دارد. این درحالی است که بنظر میرسد تصویب این مصوبه به ضرر دهک‌های جمعیتی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و این روزها تعداد قابل توجهی اند و یا تحت حمایت هیچ نهادی نیستند با حذف پوشش بیمه‌ای داروهای بدون نسخه به شدت آسیب می‌بینند.

این درحالی است که در این خصوص به مصاحبه با برخی از داروخانه های سطح شهر نیز پرداختیم که بیان داشتند از سال گذشته بیش از 80 مورد از داروهای معمولی از شمول بیمه ای خارج شده و صرفا افراد زیر 12 سال مشمول بیمه هستند. پیگیری های مفتاح در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 برخي از داروهاي او‌تي‌سي به شرح ذیل است:

نام و شكل دارو
ACA - قرص
آسپيرين 80 ميلي‌گرم - قرص
آسپيرين 325 ميلي‌گرم - قرص
آلومينيوم ام‌جي‌اس - سوسپانسيون
آلومينيوم ام‌جي‌اس - قرص
آلومينيوم ام‌جي - سوسپانسيون
آلومينيوم ام‌جي - قرص
آنتي هموروئيد - شياف
آنتي‌هيستامين دكونژستانت - قرص
استامينوفن - شربت
استامينوفن - شياف اطفال
استامينوفن - شياف بزرگسال
استامينوفن 325 ميلي‌گرم - قرص
اشك مصنوعي - قطره چشمي
اكسپكتورانت - شربت
او آر اس - ساشه
ايبوپروفن 200ميلي‌گرم - قرص
بتادين - ژل واژينال
برم هگزين - شربت
فنيل افرين 0.25درصد - قطره بيني
فنيل افرين 0.5درصد - قطره بيني
كالامين - كرم
كلرفنيرامين - شربت
گايافنزين - شربت
منتول ساليسيلات - پماد موضعي
منيزيم هيدروكسايد - سوسپانسيون
سرم شست‌وشو
برم هگزين - قرص
پيروكسيكام - ژل موضعي
تتراسايكلين 3درصد - پماد جلدي
دايمتيكون - قرص
دكسترومتورفان - شربت
ديكلوفناك - ژل موضعي
ديمن هيدرينات - قرص
زينك اكسايد - پماد جلدي
سديم كلرايد - قطره بيني
سرماخوردگي كودكان - شربت
سوختگي - پماد

استخراج شده از سايت معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي(4)

 

1 و 2 - ایرنا

3-روزنامه ایران

4-تابناک

 

گزارش از: فاطمه مستغنی

مطالب پیشنهادی