11:59 1403/02/04

به گزارش پایگاه خبری مفتاح، دکتر حمید گله داری در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت گفت: نامگذاری هفته سلامت راهکاری برای حفظ سلامت مردم با همکاری سازمان بهداشت جهانی است. روزی در این سازمان  194 کشور عضو بودند و این سازمان برای کنترل موضوعاتی مثل سلامتی  زنان باردار، کنترل بیماری واگیردارو سو تغذیه کودکان شکل گرفت.  اما امروز سازمان بهداشت جهانی در همه موضوعات مرتبط به سلامتی انسان دخالت دارد و برای افزایش آن تلاش می کند.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در ادامه به معرفی ساختار معاونت بهداشت پرداخت و ادامه داد: ساختار معاونت بهداشتی شامل ۱۲۶۰ واحد بهداشتی است. ما درحال حاضرکه از این تعداد  ۵۰۰ خانه بهداشتی در روستا داریم و با بهورز خدمات شروع شده وتجربه خوبی است و بعد از آن پایگاه سامت روستایی داریم. در شهر پایگاه سلامت و مراکز جامع سلامت داریم.  27 مرکز بهداشت در کل استان نیرو ها در حال خدمات هستند.

او در ادامه با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات باید تجهیزات و امکانات و نیروی کافی وجود داشته باشد گفت: برای ارائه خدمات بهتر  تغییراتی در ساختار ایجاد شد و چارت 4 شبکه بهداشت شرق اصفهان شمال هرند، ورزنه، کوهپایه در شرق اصفهان بود که مصوب و به شهرستان تبدیل شدند ونیروی این مراکز هم جذب شده اند.

گله داری در ادامه به سراغ پروژه های عمرانی معاوت بهداشتی رفت و افزود: در سال 1401  ۱۲۰ پروژه بالغ بر ۷۰ هزار متر مربع شروع کردیم. حدود  ۳۵ پروژه با حضور خیرین در دستور کار داریم. بالغ بر 700 میلیارد تومان باید سرمایه گذاری کنیم تا الان تا پایان اردیبهشت ۳۰ پروژه تمام می شود.   تجهیزات

او در ادامه از اضافه شدن ۱۰۰ میلیارد تجهیزات به حوزه بهداشت خبر دادو گفت:  20 خودرو شاسی بلند برای مناطق صعب العبور و 20 دستگاه موتور سیکلت برای مناطق عشایری و ۷۰۰ نیرو از طریق ازمون جذب شدند و برای  طرح تحول سلامت هم مجوز جذب ۶۵۰ نیرو داریم که باید جذب بشوند.

گله داری شعار امسال هفته سلامت را سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت عنوان کرد و ادامه داد:  اگر بخواهیم حوزه سلامت مردم را ارتقا بدهیم به تنهایی با امکانات وزارت بهداشت امکان پذیر نیست.   باید در جهت ورود مردم به این حوزه فعالیت کنیم و در بحث پروژه ها تاکید بر این بود تا  50 درصد از محل کمک خیرین استفاده شود. امسال تاکید شده مردم را پای کار بیاوریم. یکی از طرح هایی که سال قبل شروع کردیم تحول سلامت شهری است در روستا به واسطه تاسیس خانه بهداشت و اجرای پزشک خانواده شرایط بهتر است و مراجعه روستاییان ۹۵ درصد است. 

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان بیان داشت: برای تحقق برنامه تحول سلامت در فاز اول و دوم نظام ارجاع را در بعضی شهرستان ها را شروع کردیم. امسال در نیمه اول سال سایر شهرستان ها وارد طرح پزشک خانواده می شوند. و نیمه دوم کلان شهر را شروع می کنیم. 64 پایگاه جدید و جذب نیرو ومراقب سلامت افزایش خواهیم داد. اگر بخواهیم  ارتقا سلامت در شهر داشته باشیم باید سیستم روستا با سیستم مراقب سلامت را  اجرایی کنیم و باید مردم را به سمت پایگاه بکشانیم. 

گله داری با اشاره به امار گفت: در حال حاضر هر ۱۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت و یک نفر ماما داشته باشیم. فراخوان برای جذب نیرو درکلان شهر اصفهان شروع شده است. تلاش می کنیم با مشارکت مردم در مراکز بهداشت برای  سلامت خانواده به صورت فعال فعالیت کنیم.

او ادامه داد: دو موفقیت در سال گذشته داشتیم. اجرای قانون جوانی جمعیت که ما قرارگاه برتر معرفی شدیم و پویش شناسایی بیماران دیابت وفشار خون بود که به عنوان دانشگاه برتر معرفی شدیم. ما امکانات را افزایش داده ایم تا مردم از خدمات رایگان استفاده کنند و سلامت به خانه های مردم برود.

شعار امسال هفته سلامت، سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت

دکتر علی پارسا معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این نشست به مناسبت هفته سلامت گفت:  شعار امسال سلامت حق من که شعار بهداشت جهانی است و همه کشورهای عضو منطبق با این شعار برنامه ریزی می کنند. هفته اول اردیبهشت هفته ملی سلامت است. این هفته با شعار سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت روزشماری شده است.

او در ادامه افزود: باید خدمات حوزه بهداشت را به غیر از بیماران به افراد سالم هم داد و عموم مردم باید از این خدمات استفاده کنند.  خدمات حوزه بهداشت تنوع زیادی دارد که رایگان به مردم ارایه می شود ومشارکت مردم در آن نقش زیادی دارد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: خدمات حوزه بهداشت مستمر و طولانی مدت است و در بازهای مختلف زمانی خدمات مراقبتی ارائه می شود. مبتنی بر پیشگیری است که نتایج بلند مدت برای جامعه خواهد داشت و نتایج ان بر سلامت خانواده در سالهای بعد دیده خواهد شد.

پارسا با تاکید بر نقش موثر مردم در ارائه خدمات گفت: در پویش کنترل فشار خون وقند نزدیک  ۴ میلیون نفر باید در پویش غربالکری شرکت می کردند. اما در اصفهان از ین تعداد دو میلیون نفرو ششصد نفر در این در پویش شرکت کردند و یک میلیون نفر و ۲۰۰ نفر را موفق نشدیم وارد این پویش کنیم. هنوز بخشی از مردم حق سلامتی ومسئولیت سلامتی را استفاده نمی کنند.

روزشمار سامت خانواده سلامت خانواده حق و مسئولیت همگانی، سلامت جامعه از اموزش وپرورش واموزش عالی، سلامت خانواده وسلامت زمین، سلامت خانواده وسلامت روانی اجتماع، سلامت خانواده وفرهنگ سلامت، سلامت خانواده و جوانی جمعیت، سلامت خانواده فضای سالم و ورزش همگانی نامگذاری شده است.

 

مطالب پیشنهادی