مفتاح: نویسنده کتاب مروج الذهب و معادن الجوهر در علل زوال حکومت بنی امیه مینویسد: «به جای آن که در پی چیزی باشیم که بر ما واجب است، به خوش گذرانی‌های خودمان مشغول شدیم؛ به مردم خود ستم کردیم، آنان از دادگری ما مأیوس شدند و آرزو کردند از دست ما راحت شوند، بر خراج دهندگان(مردم) جفا کردیم، ما را واگذاشتند، زمین‌های زراعتی ما خراب شد، بیت المال‌های ما خالی شد، به وزیران‌مان اعتماد کردیم، آنان وابستگان و خویشان خود را بر منافع ما ترجیح دادند و کارها را انجام می‌دادند، بی‌ آن‌که ما اطلاع داشته باشیم...》؛ 
خلاصه هیچ چیز سر جای خودش نبود . از معصوم (ع) پرسیدند علت نابود شدن حکومت بنی امیه چه بود؟ امام فرمودند:《 در آن دوران هیچ کس بر مسند خویش نبود و به عبارتی هیچ کس سر جای خودش نبود》.

بی تخصص ها در مسندی تخصصی حاضر بودند و این به معنی آن بود که اگر طبیب را بر مسند سیاست بگماری یعنی بی تخصص را در این مسند حاکم کردی . اگر خطیب را بر مسند اقتصادی قدرت دهی خیانت به مردم روا داشتی چرا که در اقتصاد خبره نیست . تاریخ بزرگترین معلم انسانهاست. درس گرفتن از رفتن به بیراهه های تاریخی و استفاده از نتایج آن میتواند رهنمون ما باشد . وقتی حوادث طبیعی که نیاز طبیعت است و  رخداد آن اما با خرابکاری منفعت طلبان ، به بلای طبیعی بدل میشود و جان و مال انسان ها ملعبه هوس بازان قرار میگیرد جای بسی تامل است که چگونه در این شرایط که هزاران نفر آواره از این سیل اند و مال و زندگی شان تباه شده است ؛ دولت میتواند خسارات سیلاب چندصد روستا و شهر را جبران کند؟ چگونه مردم میتوانند تنی آسوده بر خواب گذارند در حالی که هر روز از حوادث آتش سوزی و بی مدیریتی و کم توجهی های ناشی از آوارگی زلزله زدگان سرپل ذهاب در سال گذشته شنیده میشود و مردم هنوز نتوانسته اند تا سقفی برای خود بسازند و در آن سکنی گزینند؟!
وقتی متخصصان ایرانی در دنیا سرآمدند و کشورهای ابر پیشرفته به جذب متخصصان دنیا میپردازند و ایرانی ها به آن سوی مرزها رهنمون میشوند بدون آنکه در وطن به جذب آنان اهتمام ورزند و بی تخصصان بر مسند، حاکم میشوند؛ لطمات جبران ناپذیرش بر مردم وارد میشود.

پس از یکسال و اندی هنوز مردم خسارت دیده از زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه آواره دشت اند و این بدان معناست که سردمداران نتوانستند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند . اسحاق جهانگیری _معاون اول رییس جمهور_ در این روزها پشت تریبون صدا وسیما حاضر میشود و مدعی است که : "ما موظف به حفاظت از جان مردمیم... " پس وقتی سرپل ذهاب هنوز آوارگان بی خانمان ناشی از زلزله را در زمین خود میبیند؛اینبار نیز به راحتی  میتواند جانباخته از سیل روزهای اخیر را داشته باشد .
نتیجه آنکه دولت اگرچه موظف به حفظ جان مردم است؛ اما این وظیفه را به خوبی انجام نداده است. 
نمای اول : سال ۹۴خبر فروش خودروهای هامر ستاد بحران رسانه ای شد . غول های آمریکایی به بدنه حمل و نقل دولت وارد شد اما زیاد دوام نداشت.

این خودروها جزء تجهیزات و امکاناتی بود که برای مدیریت بحران خریداری شد درحالیکه چندی بعد آگهی فروش و به مزایده گذاشتن آن علنی شد و به فروش رسید. خودرویی که در زمان مدیریت بحران میتواند در ۵۰ سانت گل و لای حرکت کند و بحث امداد و نجات را آسان کند به مبلغ ده میلیارد ریال به فروش رسید و با دستور اسحاق جهانگیری مجوز خرید _خودرو سواری_ به جای آن داده شد .
بر اساس این ابلاغیه مصوب شد که « وزارت كشور مجاز است نسبت به خريد خودروهاي سواري توليد داخل از محل منابع حاصله از فروش 10 دستگاه خودرو هامر با رعايت قوانين و مقررات مربوط اقدام کند»


خودروهای هامر ستاد بحران فروخته شدند و در سیل اخیر استان گلستان، تراکتور و قایق از جمله وسایل حمل و نقل برای امداد رسانی و رسیدن ارزاق به مردم شد؛ که مناطق امداد رسانی شده اعم از روستا، شهر و مناطق عشایر نشین ۱۹۱ منطقه توسط ستاد بحران عنوان شد.حال امدادرسانی با تجهیزات موثر کجا و امدادرسانی با تراکتور کجا!
همانگونه که ویدئوی لحظات سخت و نفس گیر و خطرات امدادرسانی به زن باردار با تراکتور در فضای مجازی مشاهده شد.

اما نمایی دیگر از کشور: رودخانه آب زنگی از روستای آب زنگی شروع میشود و به سمت دریاچه مهارلو هدایت میشود. همچنین رودخانه دیگر موسوم به《رودخانه خشک》 نیز از میان شهر شیراز میگذرد. اما به زعم مسئولین وجود خشکسالی های چندین ساله شیراز و خشک شدن نه چندان واقعی رودخانه خشک، مدیران شهری را بر آن وامیدارد تا قسمتهایی از مسیر رودخانه را به خیابان و جاده بدل کنند. به گفته یکی از مسافران شیراز در بهمن ماه سال ۹۷ : "شب بود و آنچنان بارندگی در شیراز زیاد شد که مجبور به توقف شدیم و صبح رودخانه میان شهر انچنان پر آب و مواج و پرسرعت گذر میکرد..." 

بومیان و مردم شیراز معتقدند که به نظر میرسید اندیشیدن و احتمال سیل باتوجه به سابقه بارندگیهای منطقه، دور از انتظار نبود.

اما وقوع سیل در روز دوشنبه پنجم فروردین در شیراز به وقوع پیوست و به گفته برخی ناظران در کمتر از ۱۵ دقیقه وقایع وحشتناک شیراز اتفاق افتاد و بیش از دویست خودرو در سیلاب گرفتار شدند. به طوری که مسافران و حاضران فرصت نمیکنند تا منطقه را ترک کنند و غافلگیر میشوند. که حاصل آن۱۸ کشته و بیش از صد و نوزده مصدوم بود. پس از این حادثه بسیاری ساخت و ساز‌های شهرداری و پر کردن مسیل قدیمی شیراز که به رودخانه خشک این شهر می رسیده از جمله دلایل اصلی وقوع این سیل مرگبار اعلام شد.
دادستان شیراز اعلام میدارد: با تاکید بر ورود جدی دستگاه قضایی برای برخورد جدی با سهل انگاری‌هایی که موجب بروز حادثه در کلانشهر شیراز شد، قطعا پرونده تشکیل و چرایی این مهم را دنبال خواهیم کرد. وی همچنین تاکید میکند که پرونده این حادثه باز است و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم تا مشخص شدن هرگونه اهمال و کم کاری، کار را دنبال خواهد کرد.

سومین نما از کشور در روزهای اخیر: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد بحران علاوه بر ۱۸ نفر کشته در شیراز و نیز کشته شدگان در شمال کشور، تعداد یک نفر در سرپل ذهاب، یک نفر در کوهدشت و یک نفر نیز در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر سیل جان خود را از دست دادند.

نمای چهارم: آنقدر آسمان در روزهای ابتدایی سال ۹۸ در شمال کشور بارید که رودخانه ها طغیان کردند . آب و برق و گاز در روستاهای درگیر قطع شد .سیل میهمان نوروزی شهرهای شمالی همچون گلستان و مازندران شد. اما جنگل خواری و بهره برداری توسط برخی از ذی نفوذان و نیز ساخت ویلا بجای آن حجم از جنگلها و ذخایر طبیعی شمالی از نتایج اسفبار آن است که این ویلاها در برخی موارد متعلق به کسانی است که از ساکنان و بومیان آن مناطق نبودند.  قطع درختان در طول بیش از سی سال گذشته و مطابق برخی اخبار واصله رسیدن جنگلهای کشور به کمتر از نصف  و نابودی حداقل دومیلیون هکتار از جنگل ها منجر به تضرر هزاران نفر آواره حاصل از سیلاب اخیر شد . این روزها دستور رییس قوه قضاییه به رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر مأموریت جدید، واصل شد که ضمن حضور فوری در مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان و مازندران، ابعاد مختلف حادثه و روند امدادرسانی مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد.

ساخت فضاهای تفریحی و بزرگراههای متعدد نسبت به سالهای گذشته و تبدیل شدن فضاهای جنگلی به فضاهای شهری موجب میشود که مانعی بر سر سیلابی که به دلیل بارندگی های مکرر مناطق شمالی امری غیر طبیعی و اتفاقی نیست؛ قرار نگیرد و روند خسارات را هموارتر سازد. گنبد کاووس درحالی که بلندترین برج با بنای آجری در طول ده قرن را در دل خود جای داده است اما آب خیابانهایش را فراگرفته و خرابی ها برجای مانده است. مردم با قایق رفت و آمد میکنند. کمکهای مردمی بیشتر است و مردم به طور خودجوش کمک میکنند . فعالیت سپاه کمی بیشتر است و اقدام به تاسیس بیمارستان صحرایی و پل سازی کرده است .تمامی ارگانهای استان گلستان موظف شده اند که هر محلی که در اختیار دارند در اختیار سیل زدگان قرار دهند. بارندگی مجدد استان گلستان، نگرانی مردم را اما بیشتر کرد و به گفته بومیان منطقه خسارت مالی به خانه ها و زمینهای کشاورزی بسیار بیشتر از اخبار رسانه هاست. هنوز شهر آق قلا و گمیشان قابل تردد نیست و اجازه ورود به آن داده نمیشود مگر آنکه در شرایط اضطراری با تراکتور عبور و مرور صورت گیرد...
اما با مرور وقایع گاه بنظر میرسد سیاست برخی از سیاستمداران اجرای گوشه هایی از کتاب "چگونه برجهان حکومت کنیم" اثر آندره د گیلوم، بر مردم است. نویسنده در بخش "شکم نیمه سیر و فکر مشغول" مینویسد: 《هیچ وقت این نکته را فراموش نکنید که مردم شما بدجور به غذا احتیاج دارند و این مساله ابداً شوخی بردار نیست.اگر اوضاع در مملکت تحت حکومت تان آنقدر خراب باشد که مردم نتوانند غذای کافی برای خودشان و خانواده شان سرمیز و یا سفره بگذارند عاصی میشوند و فکر خطرناک یافتن جانشینی برای شما به ذهن شان خطور میکند.اما اگر یک استاندارد حداقلی برای آنها فراهم کنید خودشان را با آن تطبیق میدهند. از خاطر نبرید که شرایط اقتصادی عالی برای عامه مردم میتواند به اندازه شرایط اقتصادی بدشان خطرناک باشد. مردم اگر دغدغه معاش نداشته باشند فرصت میکنند کتاب و مطبوعات بخوانند و به این مساله فکر کنند که چرا باید تحت حکومت شما باشند.پس سیاست شما باید از این قرار باشد که شرایط زندگی حداقلی برای مردم فراهم کنید ، اجازه پیشرفت به اقلیتی که بیش از این میخواهند بدهید(در عین حال مراقب باشید که از حدخاصی چه از لحاظ مالی و چه از نظر قدرت اجتماعی نگذرند )...البته به غر زدن مردم در اتوبوس و تاکسی کاری نداشته باشید.آنها را دچار این توهم میکند که از آزادی برخوردارند. تاریخ نشان داده که عامه مردم آزادی بیان را به آزادی اندیشه ترجیح میدهند چون به ندرت با مقوله دوم سر و کار دارند》.

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ، اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد چرا چيزى مى‏ گوييد كه انجام نمى‏ دهيد» ؛ حکایت همان حکامی است که طی اعصار حکومت میکنند و منافعشان بر شعارشان مقدم است.

گزارش از: دبیر تحریریه پایگاه خبری مفتاح

 

مطالب پیشنهادی