کد خبر : ۶۵۱۷۹ دسته : اجتماعی , حقوق بشر , یادداشت و مقالات , تاریخ انتشار : ۱۲:۴۶ - سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۴
اندازه فونت نسخه چاپی
مفتاح بررسی می کند

آیا جانباختگان ایرانی حادثه مکه «شهید» محسوب می‌شوند؟؟؟

به گزارش مفتاح،حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه در ساعت 5:10 عصر 11 سپتامبر اتفاق و منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از حجاج شد که از قضا تعدادی هم‌وطن ایرانی نیز در این حادثه مجروح و تعدادی هم بر اساس شدت جراحات وارده از دنیا رفتند.

با در دسترس بودن شبکه‌های اجتماعی و نقل‌وانتقال سریع تصاویر دیرزمانی نگذشت که این حادثه بسیار تلخ، جهانی و در تمام رسانه‌های جهان انعکاس پیدا کرد.

با کلیپ‌های منتشر شده از این رخداد، تحلیل‌های گوناگونی مبنی بر علل وقوع این حادثه در رسانه‌های مختلف جهان منتشر و در شبکه‌های اجتماعی نیز انتشار پیدا کرد، که آیا این حادثه بر اثر صاعقه و عوامل طبیعی و جوی بوده است یا اهمال‌کاری و تخلف و یا ارتباط خاصی به سالروز 11 سپتامبر و کشتن به عمد حجاج داشته است.

در میان همه تحلیل‌های گوناگونی که از این حادثه صورت گرفته و همچنان ادامه دارد، علت خاصی برای این حادثه مشخص نشده و هیچ مقاماتی  این حادثه و کشتار ناشی از آن را به طور رسمی تقبل نکرده است هر چند دولت عربستان جبران خسارت وارده را به حادثه دیدگان قبول کرده است.

این روزها با ورود اجساد کشته شده برخی از حجاج به کشور، شاهد این هستیم که در اعلامیه‌ها و یا مصاحبه‌های خانوادگی برخی از این افراد لفظ «شهید» به کار رفته است و عنوان اسمی آنها با پیشوند«شهید» مسجد الحرام نگاشته می‌شود، این در حالی است که در کشور جمهوری اسلامی به کار بردن لفظ «شهید» تعریف خاص خود را دارد و بر اساس قاعده خاصی افراد«شهید» خطاب می‌شوند.

در متون اسلامی و قرآن، شهید اسلام به انسانی گفته می‌شود که در راه اجرای فرمان اسلام یا دفاع از مرزهای حکومت دینی جان خود را از دست بدهد و در واقع شَهید به کشته شده در راه خدای اسلام، دین اسلام و کشور اسلامی می‌گویند.

به عقیده متون اسلامی شهید کسی است که به حقی که اسلام آن را تائید کرده قیام کند و کشته شود. طبق روایات اسلامی فرشتگان شاهد اعمال شهید هستند و در قرآن آیات ۱۷۵ تا ۱۶۹ سوره آل‌عمران به مقام شهیدان پرداخته است.

از سوی دیگر کسی که در میدان جهاد و قبل از انقضای جنگ و در جنگ در رکاب پیامبر یا امام معصوم یا نایب خاصّ او کشته شده است، شهید است. همچنین هرکس در زمان غیبت به هنگام وجوب جهاد بر مسلمانان، در راه حفظ دین و دفاع از اسلام – نه جهات دیگر- در معرکهٔ قتال (خطّ مقدّم جبهه) کشته شود، حکم شهید بر او جاری است؛ و در غیر این صورت حکم شهید را ندارد، هر چند ثواب شهید داشته باشد.

چنین کسانی غسل و کفن و حنوط نمی‌شوند، بلکه باید آنها را با همان لباس‌هایشان بعد از خواندن نماز میت دفن کنند. این حکم دربارهٔ کسانی است که در میدان جنگ کشته شده باشند، اما اگر به صورت مجروح او را از میدان جنگ خارج سازند و در بیمارستان یا غیر آن از دنیا برود، گرچه ثواب شهیدان را دارد ولی حکم فوق شامل حال آنها نمی‌شود.

*کسانی که اجر شهید را دارند اما شهید نیستند

«شهید» به معنای عام به کسی می‌گویند که در راه انجام وظیفهٔ شرعی و عقلی خود کشته شده و «شهید» به معنای خاص کسی است که علاوه بر آن در جبههٔ نبرد نظامی با دشمنان اسلام و مسلمین کشته شده باشد. پس، کشته‌شدگان در راه حفظ دین، احکام شهید را دارند؛ ولی آنها که در راه دفاع از ناموس و اموال خود یا مسلمین کشته می‌شوند، هر چند ثواب شهید دارند، ولی احکام شهید را ندارند.

همه کسانی که در حقیقت مورد تائید اسلام گام بر می‌دارند و در همین راه از دنیا می‌روند اجرشان -نه حکم شان- مانند شهیدان است. در روایات اسلامی آمده است،کسی که در راه تحصیل علم (علمی که به نفع اسلام یا کشور اسلامی باشد) از دنیا برود، شهید مرده است و یا اگر کسی با وضو بخوابد و مرگ او در خواب فرا رسد، نزد خداوند شهید است و هر کس بمیرد و حب آل محمد ص در دلش باشد، شهید است.

*شهادت در قانون ایران

در ایران واژه «شهید» بعد از انقلاب ۱۳۵۷ نمود بیشتری پیدا کرد و به کسانی که در طول انقلاب کشته شدند تا کشته‌شدگان عملیات درگیری با اشرار و قاچاقچیان در شرق کشور عنوان «شهید» داده می‌شود. مطابق قانون بنیاد شهید در ایران تمام افرادی که در جنگ به دست دشمنان جمهوری اسلامی، چه مستقیم چه غیر مستقیم (مثل مین) حتی اگر قصد درگیری نداشته باشند، کشته می‌شوند یا فوت می‌کنند «شهید» هستند. همین‌طور کارکنان عضو نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات در یک رده بوده و چه در حال مأموریت چه غیر آن، چه در حال آموزش به هر نحوی که کشته شوند «شهید» هستند، افراد این دو گروه اگر در هنگام اسارت هم چنان به آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند باشند و کشته شوند «شهید» هستند. طبق این قوانین محافظان شخصیت‌ها و اماکن و اعضای گارد امنیت پرواز که در حال مأموریت توسط ضدانقلاب کشته می‌شوند هم«شهید» محسوب می‌شوند. و همین‌طور کارکنان نیروی مقاومت بسیج و نیروی انتظامی که براساس قانون حمایت قضایی از بسیج هنگام برخورد با جرائم مشهود در حین انجام وظیفه کشته می‌شوند و افرادی که به تشخیص دادگاه صلاحیت‌دار در حال انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر توسط مرتکبان جرائم مشهود کشته می‌شوند و افرادی که به سبب مأموریت در حال خنثی‌سازی مواد منفجره، شیمیایی و سایر سلاح‌های جنگی و پاک‌سازی میدان مین کشته می‌شوند.

و البته مجروحان و جانبازانی که براساس نظریه کمیسیون پزشکی ذی‌ربط فوت آنها به سبب جراحات و صدمات ناشی از مجروحیت تشخیص داده شود و یا تمامی افرادی که مقام رهبری آنها را در فرمان خاص مصداق «شهید» تلقی نمایند.

همچنین رزمندگانی که در زمان جنگ داخل مناطق عملیاتی بر اثر سوانح طبیعی یا غیرطبیعی بدون سهل‌انگاری و تقصیر یا عدول از مقررات فوت می‌کنند و یا کارکنان نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در حال مأموریت آزمایش یا تولید سلاح، مهمات و وسایل جنگی کشته می‌شوند.

مهاجران جنگی و کسانی که در مناطق جنگی به علت برخورد با مواد منفجره از قبیل نارنجک، مین، گلوله توپ و نظایر آن کشته می‌شوند و افرادی که در دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران یا اموال عمومی یا منابع طبیعی در مقابله با دشمنان نظام، اشرار یا متجاوزان کشته می‌شوند،«شهید» محسوب می‌شوند.

گفته می‌شود، افرادی که به سبب مأموریت‌های محوله در پاسداری و حفاظت از مراکزی که نیروهای مسلح بر اساس مقررات یا مصوبات خاص شورای عالی امنیت ملی، شورای امنیت کشور یا شورای تأمین استان موظف به حراست از آن مراکز هستند و مورد هجوم دشمن یا اشرار واقع و در اثر مقاومت و درگیری با آنها کشته می‌شوند، «شهید» هستند.

*هیچ یک از جانباختگان حادثه مکه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران «شهید» محسوب نمی شوند

باوجود تعاریف مختلفی که از «شهید» در قرآن، روایات و قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی گفته شد و بر اساس آنچه از سوی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور اعلام شده است هیچ یک از کشته‌شدگان حادثه سقوط جرثقیل مکه تا کنون «شهید» محسوب نشده‌اند و خانواده این افراد اجازه درج لفظ «شهید» را بر انواع اعلامیه‌ها و نیز روی سنگ‌مزار ندارند.

همچنین این نهاد مقدس نیز هیچ مسئولیت و مزایایی را به خانواده این کشته‌شدگان تقبل نکرده است،اما به واسطه ناگواری این حادثه آن هم در هنگام انجام عمل مناسک حج از سوی بعثه مقام معظم رهبری اجازه دفن این افراد در جوار گلستان شهدا در هر یک از استان‌های کشور اعلام شده است که این کسب اجازه نیز توسط خود رهبری نیز صادر شده است.

اما اینکه آیا در آینده شرایطی پیش بیاید که به عمد بودن سقوط جرثقیل در مکه اثبات شود و این افراد شهید محسوب شوند، جای بسی تأمل و اعلام کردن آنها به عنوان«شهید» باید در کمیسیون احراز شهادت کشور بررسی شود.

قدر مسلم‌ آنجاست که آیا با توجه به حوادث گوناگونی طبیعی و غیر طبیعی که منجر به کشته‌شدن عمدی و غیر عمدی تعداد زیادی انسان از جمله مسلمانان و نیز ایرانیان می‌شود، می‌توان لفظ «شهید» را در آن شرایط بنا به صرف تفریح، خرید،عبادت، تجارت و سایر موارد برای افراد حادثه‌دیده به کار برد یا خیر؟

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =


3 دیدگاه برای “آیا جانباختگان ایرانی حادثه مکه «شهید» محسوب می‌شوند؟؟؟”

  1. داغدیده گفت:

    در حادثه مسجدالحرام عزیزم رو در حال نماز از دست دادم در حالیکه محرم حج واجب بود، لطفا مسئولان بیش از این به زحمت نیفتند… همین قدر که خداوند قربانی عزیزم زو ازش قبول کرده باشه و شهید باشه برای ما کافی هست، ما نیازی به اعطای لفظ نداریم. تشکر

  2. حسین صادق زاده گفت:

    با سلام و تبریک و تسلیت

  3. حسنعلی ابراهیمی سعید گفت:

    اگر جانباختگان حج را شهید محسوب کنند جای تعجب نیست
    چون بعد از 107ماه در جبهه بودن وقتی برای دریافت 10درصد جانبازی به بنیاد شهید معرفی شدم به بهانه ارتشی بودنم درخواست مرا رد کردند چون حقوق بگیرم و مثل حاجیان مرحوم ، میلیادر نیستم
    حق در ایرا مفهوم نداره شاید در بین فوت شدگان، کسانی بودند که آشنای نزدیگ در بنیاد شهید دارند و تلاش خواهند کرد آنها را شهید محسوب کنند
    ما که امید بخدا داریم وبس

صوت و فیلم

گزارش تصویری